majdnem minden ami ReTRo

Enterprise 128 Microteam EXDOS kártya javítás 1.0

2012/03/11. - írta: Сергей

A múltkor az Enterprise 128 gépemről írt cikkben felmerült, hogy én bizony többé nem nyúlok a magnóhoz, program betöltési céllal! Akkor említettem a 80-as években megvásárolt (anno eladni persze nem tudtam) és kb. a 90-es évek közepe óta javításra váró Microteam EXDOS RAM bővítős floppy vezérlő kártyám kínpadra fog kerülni. :-)
Lássunk róla pár képet:

séma rajz:
Microteam-EXDOS-1.jpg
alkatrész ültetési rajz:
Microteam-EXDOS-2.jpg
szétszedve:
Microteam-EXDOS-4.JPG
előröl:
Microteam-EXDOS-31.jpg


Maga a javítási kísérlet nagyjából egy hónapja történt meg, csak a végeredményt nem volt időm kipróbálni. Mindösszesen annyit csináltam, hogy bekapcsoltam és pár ponton rámértem a kondenzátorokra multiméterrel. 1.3V körüli értékek voltak mérhetők, ami több mint siralmas, úgyhogy "mondom belső táp lesz a hiba". Kicseréltem egy azaz egy darab (már jól ismert) 7805 típusjelű tápstabilizátort (mivel nem tudtam rajta feszültséget mérni) és láss csodát, megjött az áram. Ha tovább kellett volna keresgélni a hibát, az sem lett volna nagy durranás, mivel majdnem kizárólag foglalatokban elhelyezett TTL logikai IC-ktől működik, amikből van itthon egy marék, szóval innentől már a teljesen buta kiveszem-beteszem alapon is el lehet boldogulni vele. Itt félre is tettem a kártyát, mert nem volt több időm vele foglalkozni...

Ha megnézitek a rajzokat és a kártya dobozának elejét, akkor egyből látszik, hogy ez egy "unlimited version of EXDOS controller" ;-) a srác aki csinálta rápakolt pluszban egy floppy drive állapot kijelző kapcsolást. A TRO LED az a Track0 elérésekor villan ki, a WRT LED íráskor aktív, az INX LED-re nem emlékszem mit tesz. Érdekes módom a RAM LED-nek van helye a panelen, de nincs bekötve, annak alkalmasint után fogok nézni (egy LED-el és egy forrasztó pákával). Szerintem nekem tök jó lenne ha nem a RAM bővítő kapcsolgatásával kellene kifigyelnem, hogy most "RAMbővítek" állapotban vagyok, vagy éppen nem "RAMbővítek". A Power LED nincs jelölve felirattal, viszont az van beszerelve, csak egy kicsit mesze van az előlaptól, így a fénye gyenge (ezt majd meg fogom igazítani). Na szóval jó ki masina ez kérem! :-)

Kicsit beszélgessünk az Enterprise működéséről is, bekapcsolás után az EXOS 2.1 TESTING FE felirat jelenik meg és a gép eltesztelget nekünk egészen F8-ig (ezek memória címek lesznek, igen). Ha sikerült a teszt, akkor a már jól ismert villogó ENTERPRISE felirat jelenik meg a képernyőn, így ni:

Enterprise_flash.gif

Ha megnyomjuk az "any key"-t (tudjátok PC-n is van ilyen billentyű), akkor az alábbi felirat jelenik meg:
IS_BASIC program 0
131072 bytes in system (128Kb)
111189 bytes unused
és kapunk egy OK után villogó kis piros kocka kurzort.

Na szóval ma jött el a napja annak, hogy kipróbáljam a múltkor javított kártyát, szokásos módon összeszereltem a gépet, bekapcsoltam és láss csodát, világít a power LED (nem csak a gépen, a kártyán is). A képernyőn pedig azt látom, hogy a szokásos FE-F8 helyett FE-41-ig fut a teszt, majd fekete képernyő az eredmény...
Szóval ha van mit pluszban tesztelni, akkor a kártya működik, legalább is a ram bővítő része. Ezen felbuzdulva ismét szétszedtem és mit látok (?) valamikor egyszer lányos zavaromban az EXDOS-t tartalmazó EPROM-ot áttettem a legelső foglalatba, ezt gyorsan korrigáltam.

Microteam-EXDOS-5.JPG


Apropó :-) jó lenne erről a kártyáról egy tetszőleges nyelvű leírás! Nagyon érdekelne, hogy miért van rajta három EPROM foglalat, mire szolgál a "64p EUROPA" felület (nálam oda nincs csatlakozó forrasztva) és mire jó az "EXP. CONN." csatlakozó oldalt? Aki tudja, az szíveskedjen felvilágosítani!

Na szóval most királyság van, az EPROM a helyére került (de miért az a helye?) és a gép elindul a kártyával. Ha a ram bővítőt bekapcsolom, akkor ez a képernyő fogad:
655360 bytes in system (640Kb, tehát a bővítő 512Kb-os)
639050 bytes unused
Hogy is kellet anno az EXDOS-t indítani? (a kérdés költői, már mondtam, hogy jobban tudom, mint Barkasz tanár úr!)
:EXDOS <ENTER> és láss csodát, ott figyel az EXDOS 1.0 parancs értelmező képernyője, anno volt hozzá IS-DOS lemezoperációs rendszer2 lemezem is (ami ha jól emlékszem alkalmas közvetlen Enterprise128-PC adatcserére). :-)

EXDOS 1.0.jpg

Azért van az 1.0 a cikk címében, mert továbbra sincs az asztalomon 5V, így most nem fogok rádugni a kártyára egy 3,5"-os floppy meghajtót (utána kell néznem, hogy mely típusok jók hozzá). Ha pedig az eredeti 5 1/4-es floppy meghajtóját szeretném feltámasztani (ott figyel a fiókban), akkor ahhoz meg kéne keresnem azt a maszek kapcsoló üzemű tápot, amit kaptam hozzá (vagy egy utálatos PC tápot kéne ide hoznom). Ja és nem ártana készítenem egy PC-t is, amiben van egyáltalán floppy meghajtó, hogy végre fel tudjak másolni lemezre programokat, főleg a kedvenc Enterprise 128 demo-mat!!! :-)
Úgyhogy lesznek még itt teendők bőven (megpróbálok majd videókat feltölteni a TeCsőre a demok-ról, mert azok nagyon hiánycikkek, én nem is értem miért, ez a gép nem akkora kuriózum, ami ezt indokolná)! Végezetül megelőlegezem a bizalmat a WD1772-PH floppy vezérlő IC-nek, tehát azt feltételezem, hogy rendben működik. Elvileg van itthon pár PC-s multi I/O kártya, azon kell hogy legyen használható... Folytatása következik (valamikor)...

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr584309879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CodeKiller 2012.03.20. 09:03:20

Üdv,
Szerintem a kártya tervezői valamit elnézhettek az adatlapon, és a hülyeség ragályos volt -- szerintem nincs normális input puffer kondi a 7805-hez. (ami kártya nemrég hozzám került, abban is tönkrement -- nem is először --, ill alapból sokkal jobban fűtött a csere után is az "új" stabi)
Lehet, úgy gondolták, hogy a 9V úgyis DC--- de emiatt a 7805 csak fűtéssel tud korrigálni, ami gyorsan kikészíti.
Ajánlok egy kb 100uF 16V-os kondit a +9V-ra -- ha esetleg nem is csinál semmit, bajt csak nem okoz :)
(egyébként a system bus bridge-ben ez még/már jól van megoldva -- sokkal fontosabb a bemeneten a nagy kondi, mint a kimeneten)

Сергей · http://szergely.sfblogs.net/ 2012.03.20. 09:55:12

@CodeKiller: üdv a blogomon! :-)
hm... ezt a 100uF-os kondi tippet lehet, hogy kipróbálom.

a system bus bridge sima ügy :-) azon van külön betáp lehetőség, nem kell megfaragni. :-)

elvileg ha a hétvégén rákerül a sor, akkor összerakok végre egy ősPC-t az EPROM égető miatt... és csinálok egy kapcsolást a hiányzó tápegységem pótlására... a többi majd kiderül ;-)

CodeKiller 2012.03.21. 08:34:05

@Сергей: igen, van külön betáp is a sbb-n, de a belső 9V-ból is tud 5V-ot csinálni, ha nincs más. www.ep128.hu/Ep_Hardware/Pic/System_Bus_Bridge.gif

Engem leginkább az zavar, hogy eddig ami lineáris táppal találkoztam, mind úgy festett, hogy graetz - nagy kondi - stab-kocka - kisebb kondi. Ellenben ami (ok, határozottan házibarkács) exdos kártya nálam landolt csak kis 100nF zavarszűrő van a kimeneten/bemeneten, meg egy nagy 100uF szintén a kimeneten.
Megnéztem a gép kapcs rajzában van EGY db 100uF a 9V-os ágra... na de gépen belül is jut már rá 2db 7805 -- habár a tápban van 2x 4700uF ... mint mondtam, úgysem árthat a több kondi (max, ha zárlatos :P)

Egyébként a tápot nem kell túlbonyolítani, még csak a 9V sem követelmény --- elég, ha a közelében van. (ha elég erős lenne, ajánlanák én akár piacos univerzális tápot is, de félek, nincs benne elég szufla)

Сергей · http://szergely.sfblogs.net/ 2012.03.22. 11:02:56

@CodeKiller: régen volt SBB-m az "a" Stúdió féle HW Spectrum emulátorhoz :-) óóó de kár, hogy eladtam :-((

mit jelent az, hogy 9V közelében lévő tápfesz? ;-)
12V-s tápom van normál, de azt gondolom az már sok neki...

mindegy, megpróbálok PeeC-s táp 12V-jéből egy kapcsolással csinálni 9V-t :-)

CodeKiller 2012.03.22. 15:33:26

@Сергей: Mivel gépen belül csak 5V és 12V van, és ezeket belül saját stabkockával állítja elő magának a gép, ha nem gond a sufni, egy molex-csati és egy pc táppal is meghajtható a stab-ok kivétele után (legalább nem fűt a bal sarokban---- és a borda helyére bőven el is férne a csati)
Egyedül a hangszóró erősítőjének kell 9V (de 5-12V bármi jó neki) ill ez megy kifelé a bővítőporton.
Vagyis még a bővítőket is meg kell patkolni hozzá, de aztán már olcsó pc-tápról üzemel. (ráadásul könnyen vissza is alakítható -- legalábbis a gép könnyebben)

De ha inkább step down, akkor pl: www.hqelektronik.hu/info/hu/mp1583dn.html
Igaz, csak 3A, de legalább nem olyan drága.... hátha elég :)
süti beállítások módosítása