majdnem minden ami ReTRo

June Bug 2. rész, az alaplap

2012/08/11. - írta: Сергей

... valami bevezetőt ide is kéne írni, nem? ;-) ...1992-ben jelent meg az AMIGA 600-as gép, a Rev8-as változatú B52 Rock Lobster-t (AMIGA 500+) volt hivatott leváltani. A masina meglehetősen gazdaságos kivitelűre sikerült, csökkentették az alaplap méretét azzal, hogy a furatszerelt technológiáról áttértek az SMD-re. Kicsi mérete miatt sokan nem szeretik a June Bug-ot, én azt gondolom, hogy annak idején a remek szolgáltatásokkal megáldott hobbi számítógépek közé tartozott. Plusz funkciói az 1Mb chip memória (2Mb-ig bővíthető), az alaplapi HD vezérlő (2,5" - 44 tüskés felülettel) és a 16 bit-es PCMCIA csatlakozó.

Mint említettem, "takarítok", vagyis takarítanék... Ez abból állna, hogy előszedem (már ha egyáltalán el voltak pakolva) a gépeimet. Megnézem, hogy milyen állapotban vannak és megpróbálom működésre bírni őket. Aztán a közel végleges kiépítésben, összeszerelésük után most már tényleg jó lenne őket úgy eltenni (polcokra, szekrénybe), hogy ha eszembe jut a használatuk, akkor erre az akcióra készen álljanak. A June Bug-ból olyan gépet építeni, amiben van HD (CF kártya formájában) telepített WorkBench operációs rendszerrel, WHDLoad "pakkal", plusz 1Mb chip memória bővítővel, adatcserére felkészített PCMCIA porttal és lehetőség szerint valamilyen CPU bővítő, vagy fast memória megoldással nem is olyan könnyű feladat. Azt gondolom, hogy egy ilyen cikksorozat semmiképpen nem lesz haszontalan, tipikus problémák - típus hibák boncolgatása és megoldási kísérletek fognak következni...

Először is nem ártana egy hibátlanul működő alaplap hozzá. Ha hiszitek ha nem, ez nem olyan egyszerű. Még akkor sem ha a vaterán vesztek meg méreg drágán egy külsőre nem megsárgult féltve őrzött, gyűjtői állapotú gépet... én három lapot vettem elő (nem az a fő probléma velük, hogy szedett-vetett hiányos, hibás gépekből vannak) és mindegyik torka "véres" volt...

átégés.jpg

Ezt a képet már megmutattam párszor, most azt is elmondom, hogy miért van rajta átégés (le is pottyant az alkatrész). A múltkor kezembe akadt egy Apple Macintosh Quadra alaplap, ha jól emlékszem egy darab furatszerelt alu kondenzátor van rajta és mindenhova máshova SMD tantál kondenzátorok kerültek beépítésre. Nem is csoda, hogy az Apple mindig iszonyú drága volt, a tantál kondenzátorok nem olcsó alkatrészek... A képen három darab alumínium elektrolit kondenzátort látunk, ők a hibásak. A Commodore-nak nem lett volna szabad ilyen "olcsó alkatrész  / korlátozott élettartam" kompromisszumot kötni. :-( A C303-C304 35V-ra vannak méretezve (Rev 1.5-ön 25V-ös van, az is elég), az audiófilter LF347M erősítő IC-jét "etetik" +12 és -12V-vel. Az elektrolit oldat kifolyását követően egy laza zárlat okozás (olcsó alkatrész kb. 10 év alatt tönkrement) és már ég is a túlterhelt áramköri rész. Ez a leggyakoribb A600-A1200-CD32-A4000 típushiba, ez ellen nem véd a gyűjtői állapot sem. Az SMD alkatrészek cseréje nem egyszerű feladat, ezen a pici alaplapon több alkatrész olyan lehetetlen helyen van, például billentyűzet csatlakozó mögött közvetlenül, hogy AMIGA fun legyen a talpán, aki ügyesen ki tudja cserélni egy másikra...

Tehát a keresésem eredménye:
- az átégett lapnak sárga és életlen a képe, serceg a hangja. Teljes kondenzátor garnitúra cseréje, átégés javítása lenne szükséges (ezt talán később megejtem).
- kettes számú lap szemre tökéletes állapotú, de a hangja erősen és bántóan recseg. Teljes kondenzátor garnitúra cseréje lenne szükséges (végképp nincs kedvem).
- hármas számú alaplap... hű ha :-) ezt gyakorlásra kaptam hibásként, az ideiglenes javítása egy éve megtörtént... szép állapotban vannak a kondenzátorai, hangja is képe is oké, végül ennél maradtam.

Nézzük meg részletesebben, hogy milyen állapotban került hozzám ez a lap pár éve. Az RF modulátor ki volt szerelve (soha nem használom, még is visszaforrasztottam), az egyik VIA (U7) körbe volt melegítve hőlégfúvós forrasztóval, a KickStart ROM foglalata kiforrasztva egy lábon lógott a levegőben (szintén helyére került), a kvarc oszcillátor hiányzott (készítettem neki egy foglalatot precíziós törhető DIP foglalatból, akkor jó ötletnek tűnt), az alján pár alkatrész meg lett kezelve pákával, a 57C SMD helyett furatszerelt alkatrész lett odagányolva, az is törött (egyszer ha lesz kedvem, kicserélem). Még vagy tíz helyen volt hiba, amit csak utólag vettem észre nagyító alatt, sokadik átnézésre. Mivel más hibát akkor nem láttam és az állapota tényleg szép, hát bekapcsoltam... Hibajelenségek, pillanatra felvillanó kék csík után fekete képernyő (CPU nincs), további kapcsolgatásra kék képernyő (custom chip hiba), piros képernyő (ROM hiba), majd még további kapcsolgatásra zöld képernyő és erőteljesen melegedő alkatrészek... Végül a zöld "stabilizálódott", tehát azt gondoltam, hogy chip memória IC hibás a lap (szerencsére nem estem neki egyből a chipek cseréjének). A lapot tüzetesen átnéztem nagyítóval és találtam két összeforrasztott lábat az VIA chipen (U7), több helyről kellett apró óngolyókat összevadásznom, a ram IC-k lábainál is találtam véletlen összeforrasztást. A CPU 57-es D4 lábához menő vezeték egy galvanizált lukon keresztül csatlakozna a túloldalon lévő vezetékhez, ez a galván fel van púposodva, multiméterrel vizsgálva szakadást mutatott. Jobb ötlet híján egy vékony tűvel piszkáltam meg, ezt követően a gép beindult. A hibát végül 0,4 mm-es lakkozott rézdróttal fixáltam (lehetett volna vékonyabbal is, de nem volt kéznél), úgy, hogy a mellette lévő nagyobb furatot kitisztítottam és azon keresztül kapott egy forrasztott átkötést, amit alulról meleg ragasztópisztoly segítségével véglegesen is rögzítettem.
Gyakorlatilag ez a toldozott foldozott alaplap az egyetlen normálisan működő AMIGA 600-as masinám. :-) 

galván kis.jpg


Most, hogy mindenféle cuccokat próbálgatva építeni kezdtem a gépet, további átalakításokat kellett elvégeznem az alaplapon. ;-) Ki kellett forrasztanom az oszcillátornak készített maszek foglalatot, mert túl magas, útban volt és beforrasztani a kvarcot (később elárulom, hogy miért volt útban). Szintén kiszedtem az RF modulátort (gondolva arra, hogy ha egyszer találnék Indivision ECS-t, akkor...) és a composit videó kimenet csatlakozóját (ide pedig egy kapcsoló fog kerülni).




Folyt. köv...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr334706713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása