majdnem minden ami ReTRo

Commodore Plus/4

2014/08/02. - írta: Сергей

... pár poszttal ezelőtt említettem, hogy az idei első AmiCON-on nyertem tombolán egy Commodore Plus/4 masinát, meg egy tápegységet hozzá. A gépen az alábbi felirat díszelgett, világos színű ragasztószalagra fekete filctollal írva "részben működő bill". Ha jól emlékszem volt még két példány, "rossz bill." felirattal. A tápegységen "működő táp" felirat volt. Sajnos 220V-be dugva időnként sistergő hangot hallat, felügyelet nélkül nem merném hagyni, szóval fogjuk rá, hogy működik. Ennek javítása sajnos közelíti a lehetetlen fogalmát. A külső műanyag burkolatban elhelyezett alkatrészek ki vannak öntve műgyantával, a belsejéhez hozzá férni nem könnyű. Van több hibás Plus/4 tápegységem, az egyiket ha jól emlékszem már kivarázsoltam a burkolatából, előbb-utóbb lehet, hogy lesz eredménye ennek is... Többen is azt mondták, hogy nehéz működő billentyűzetes Plus/4-re szert tenni! Ebből (tévesen) arra következtettem, hogy bizonyára ez is valamilyen olcsó fólia megoldású masina lesz, mint a ZX Spectrum (de említhetném az Enterprise és az AMIGA gépeket is, mint negatív példát). Tehát hazahoztam a gépezetet, bekapcsoltam. Pár gomb valóban nem működött megfelelően, ezért szétszedtem és megtisztítottam, úgyhogy nézzük is meg, hogy mire jutottam vele.

kicsi Commodore Plus4.jpg


A gépezet 1984-ben került a piacra (olvasói hozzászólás alapján javítva, nem az 1982-es Commodore 64 leváltására tervezték, olcsó C= kategóriában dobták piacra), internetes források szerint Amerikában ronda bukás lett belőle. Kanadai, német és magyar piacot viszont sikerült vele megfogni, összesen több mint nyolcszázezer példány készült belőle. Érdekesség a géppel kapcsolatban, hogy az 1986 márciusában lezajlott (hazai) második iskolaszámítógép pályázaton ugyan nem nyert (több hazai fejlesztésű és építésű Zilog Z80-ra épülő gép ellenében), de az azt követő beszerzéskor nagyon népszerű lett az iskolák körében. Tömegesen vették meg a Plus/4 és C=16 számítógépeket, innen lehet számunkra ismerős. 
7501 (illetve 8501-et) Mikroprocesszort tartalmaz, ami 0,89 vagy 1,76MHz órajellel van hajtva (adat a service manual alapján), az órajel előállításáért a TED (a videó, hang és mindent bele chip) felelős. Memóriája 64Kb RAM, ebből 60Kb volt közvetlenül használható. Az operációs rendszere és a BASIC 32Kb ROM-ban, a további beépített programok szintén 32Kb ROM-ban foglalnak  helyet. Állítólag beépített szövegszerkesztő, táblázatkezelő, adatbázis-kezelő és grafikonrajzoló programot is tartalmaz. Ezekből én speciel a szövegszerkesztőt ismerem (F1 funkció billentyű és a Return lenyomására jön elő, nem nagy dicsőség rám nézve, hogy csak ennyit tudok róla). Általános iskolában volt olyan osztálytársam, aki képes volt a szövegszerkesztőben "pályát" rajzolni és a kurzor mint "űrhajó" funkcionált. Azzal múlattuk az időt, mert a tanár nem volt hajlandó nekünk játékot betölteni. Érdekes, az üvöltésre nagyobb hajlandóságot mutatott, de még egy nyavalyás BASIC programot sem írtunk azokon az órákon.... Miről szólt akkor az óra? Sajnos már nem emlékszem rá...
Maximális felbontása 320x200 pixel 128 színű palettával, 40x25 soros a karakteres üzemmódja, hangja két csatornás és 4 oktávos (ez nekem mint zenei laikusnak nem sokat mond). Furcsa sajátossága még, hogy a tápegység csatlakozója, a kazettás magnó csatlakozója, a joystick csatlakozói is speciálisak és a a Memory Expansion Port is egyedi (nem kompatibilis a két legsikeresebb C= géppel a 64-el és a 128-al), a Serial csatlakozó, a Video csatlakozó és az User Port elviekben szabványos a többi C= termékkel. Belső felépítése láthatóan nincs túlbonyolítva, CPU-val, ACIA-val, TED-del, egy programozott logikai IC-vel és négy ROM IC-vel találkozhatunk ha szétszedjük a gépet.

kicsi Commodore Plus4 felirat.jpgA képekből találtok nagy felbontásút a galériában...

A szétszedéséről annyit érdemes tudni, hogy számomra semmilyen kurflit nem tartalmazott, kicsavartam öt csavart, a billentyűzet részt jobbról bal irányba felnyitottam (szalagkábel köti össze az alaplappal bal oldalon). Óvatosan lehúztam a szalagkábelt és más kész is. A billentyűzet szétszedése kicsit bonyolultabb művelet, minden kis méretű csavart eltávolítottam. A Shift Lock billentyű valójában egy kapcsoló, lábai egy-egy merev dróttal a billentyűzet NYÁK lapjára vannak forrasztva. A fekete színű takarószivacsot eltávolítottam róla, majd kiforrasztottam a kapcsoló két lábát, amihez két kis fül van készítve drótból. A billentyűzet szétszedésekor ért a meglepetés, egy masszív NYÁK lapot találtam a várt fólia helyett. Minden előzetes híresztelés ellenére ez a billentyűzet egyszerűen kiváló! Bárcsak más gépek tervezői és gyártói lettek volna ilyen gondosak, ebből nincs az anyag kispórolva. Na szóval mi tud ezen a billentyűzeten elromlani? Konkrétan semmi, a részleges működés oka az évek alatt bele kerül por és kosz. A NYÁK lap réz színű érintkezőit denaturált szesszel megtisztítottam, a billentyűk alján található gumírozott  érintkezőket pedig denaturált szeszes fültisztító pálcikával törölgettem át. Természetesen a magában a billentyűzetben annyi por és szemét gyűlt össze, hogy azt ki kellett alaposan mosnom (meleg víz, fogkefe és mosogatószer) a csapban és napokig szárítottam. Olvasói visszajelzés alapján óvatosan bánjatok a denaturált szesszel, néhány gépnél oldhatja a műanyag alkatrészeket (itt szerencsére ez nem következett be, úgy tűnik a Commodore időtálló műanyag elemeket használt). A megtisztítást követően összeraktam a masinát, minden gombja tökéletesen működik. :-D

Címkék: Commodore Plus4
2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr826564803

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LGB 2014.08.03. 07:27:35

Amennyire en tudom, a Plus4-et nem a C64 kivaltasara terveztek, pont ellenkezoleg: mas olcsobb (timex stb) ucc ellen dobtak be, hogy ott is legyen versenykepes termek a Commodore reszerol hasonlo arkategoriaban. Illetve, talan annyi kavar volt (ismet: ha jol tudom), hogy Jack Tramiel CEO direkt mondta, hogy nagy hiba lenne a C64 utadjakent reklamozni mert nem arra keszult, csak miutan tavozott a cegtol, az uj vezetes megis igy (is?) allt hozza, aminek meg is lett az eredmenye, hiszen az emberek a C64 kompatibilitas (vagy legalabbis C64 feature-ok) hianya miatt zugolodtak (SID szeru hang, sprite-ok ...), es "viccesen" csak "minusz 4"-nek beceztek. A commodore meg a vegen erosen europaban teritette a maradek gepeket, ezert juthatott ide sok beloluk, amit nem igazan vettek meg mashol a fenti okok miatt. Nekem vmi ilyen story remlik, de bocsanat, lehet hogy en tudom rosszul.

mustang74 2014.09.25. 10:03:39

A C64-es billentyűzete is hasonló masszív panel. Tisztítottam én is egyet: a panelon ismeretlen eredetű "belefolyt-anyag" miatt volt kontaktos szinte az összes gomb.
süti beállítások módosítása