majdnem minden ami ReTRo

Didaktik Beta - 2 rész. - alaplap - tápegység

2013/03/28. - írta: Сергей

... amikor megérkezett Didaktik Beta-t tartalmazó csomag, alig vártam, hogy kibontsam és megnézzek egy ilyen gépet élőben. :-) Hogy ebbe mi az extra? Például Spectrum-ja bárkinek lehet, de ez egy meglehetősen ritka darab. Mivel leírás nem állt rendelkezésemre (és továbbra sincs), ezért a belső felépítéséből próbáltam következtetéseket levonni (tehát szétszedtem). Az alaplapon található IC-k adatlapját nagyrészt megtaláltam az interneten, így némi (egészen halvány) fogalmam már volt a lehetséges működéséról...
Az alaplapon az alábbi IC-ket találjuk:
Tesla MHB8080A CPU (ez egy érdemi információ volt, a processzor -5V , +5V és +12V feszültséget igényel)
Tesla MHB8228 System Counter Bus Driver
Tesla MHB8255A Peripherial Interface
Tesla MHB8251 Programmable Communication Interface
ЌР58ВИ53 - Programmable Timer
A Didaktik Beta szabványos, a 8080 CPU-hoz rendszeresített kiegészítő áramkörök Tesla változatából épül fel.
Ezen kívül található még az alaplapon egy EPROM BETA1 felirattal (a típusát nem tudtam beazonosítani, mert le van ragasztva), nyolc darab MN4164P-15A RAM IC és egy marék TTL logika. Nagyon egyszerűnek tűnik az egész, szembetűnő például a videó megjelenítéssel kapcsolatos alkatrészek (videó IC, bármilyen custom chip, RF modulátor) teljes hiánya. Akár egyszerű, akár nem, per pillanat nem ismerek egyetlen olyan ReTRo őrültet (vagy villamosmérnököt), aki ennyi információból neki állna egy hasonlót megépíteni (minden alkatrész adott hozzá a polcon), vagy akár visszafejteni a sémarajzát. A képre kattintva megtekinthető nagyban is.

Beta alaplap kicsi.jpg
10 hátlap kis.jpg

Didaktik Beta csatlakozói:
A hátlapon Napájanie (Tápegység) névre keresztelt csatlakozónak a pontos kiosztása úgy derült ki, hogy az alaplap jobb csücskében jelölve vannak a bemenő feszültség értékek. Véletlenül ugyan azok, amik a CPU-nál is fel vannak tüntetve. Szakadás vizsgálattal megfejtettem, hogy a csatlakozó lábaihoz melyik feszültség érték tartozik. Erre most már mérget lehet venni, az elkészített tápegységgel a gépem tökéletesen működik. Három ábrát is készítettem, remélem ez alapján könnyű lesz elkészíteni a saját tápegység kábelt! :-)

Tápegység csatlakozó kis2.jpg
Csatlakozó kiosztás.jpg

A géphez szükséges tápegységet egy használaton kívüli PC ATX tápegységből készítettem el, egy apa DIN5 csatlakozó, csípőfogó és egy gyorscsatlakozó (népszerűbb nevén csoki) segítségével. Ezt külön nem fotózom le, mindenki látott már PC tápot (akár átalakítva is).
ATX vezetékszíneket írok:
+12V - citromsárga
GND - fekete
+5V - piros
-5V - fehér
Egy tipp ;-) az ATX tápegység akkor indul el (az AT bekapcsoló gomb helyett), ha a zöld és mellette lévő fekete vezetéket összekötjük. Én egy kapcsoló közbeiktatásával oldottam meg a kérdést (ne kelljen állandóan a táp hátulján lévő 220V-os kapcsoló felé nyúlkálnom), kényelmesen ki/be kapcsolható.
Jelenleg a Napájanie csatlakozón kijövő videó jellel nyűglődöm, nem igazán szeretne használható kompozit videó jellé válni (valamilyen fekete-fehér 1V értékű, egészen gyenge, alacsony fényerejű jelről beszélünk). A csatlakozó utolsó, még ismeretlen lábát először szintén videó jelnek gondoltam, zavarjelként látszódott monitoron. Gyanakodtam, hogy az nem kép lesz, ezért hirtelen felindulásból beépítettem egy kisméretű zümmert (az egyik láb a hangként jelölt forrpontra, a másik lábát pedig az +5V-re kötve). Ez igazolta, hogy az általam előzőleg kipróbált szoftveres PMD-85 - Didaktik emulátor nem viccel, a gép tényleg PC speaker hangot generál. Minden eseményre (indulás, boot, billentyű lenyomás, program futás megszakítása, bármely hiba) intenzív csipogás kezdődik (úgy mint bipp bipp szörcs szörcs). :-D
A következő csatlakozó az MG (szalagos magnetofon) kiosztásában nem vagyok teljesen biztos, ha sikerül időt szakítanom rá, hogy PC-vel összekötve a gépezetet megpróbáljak pár szoftvert betölteni, akkor visszatérek rá. DIN-5 anya csatlakozóban gondolkodva 1,4 - OUT,  2 - GND,  3,5 - IN lehet a valószínű kiosztása. Az S1, S2 csatlakozók soros portokat takarnak, ezzel egyenlőre nem foglalkoztam. Az Interface feliratú 2x15 pólusú kártyacsatlakozó láthatóan arra szolgál, hogy a periféria kezelő, illesztő IC-ken keresztül tudjunk a CPU-ra bővítéseket kapcsolni, kiosztása egyenlőre ismeretlen. Ezen kívül találunk az alaplapon egy billentyűzet csatlakozó tüskesort és mellett még egy ismeretlen rendeltetésű és kiosztású portot.

01 billentyűzet kicsi.jpg

Ami még esetleg kérdésként merülhet fel a gyanútlan felhasználóban, az a billentyűzet felett elhelyezett három színből álló LEDsor (piros, sárga, zöld) funkciója. Csodálkoztam rajta, hogy miért csak a zöld (power) működik? Szétszedés után kiderült, hogy a másik kettőtől bajosan várok el a világítást, mint funkciót. Jelenlegi formájukban csak dísznek vannak, a billentyűzet nyomtatott áramköri részére nincsenek bekötve. Ha megtalálom, hogy hol lenne a pontos helyük, akkor ki fogom próbálni, csak a poén kedvéért... :-) A galériában még több kép tekinthető meg a masináról (érdemes megnézni nagyban):


Folytatása következik a videó jellel és a működéssel...

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr765174534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rATdrAgOn 2013.04.01. 22:20:59

Jézuskrisztus, jézusattyaúristen!

Ezt honnan sikerült lőni? :)

Сергей · http://szergely.sfblogs.net/ 2013.04.01. 22:23:55

Szlovákiából kapott Calhoun két darabot :-) egyet elkunyiztam :-)
Bonyolult egy jószág, de megfejtem ;-) most írom a videó jeles / hangos cikket ;-) sőt arra vetemedtem, hogy megírtam az első programot rá BASIC-G-ben :-D óriási!
süti beállítások módosítása