majdnem minden ami ReTRo

Channel Z - foglalatos PAULA

2013/01/31. - írta: Сергей

... a tegnapelőtt felújított AMIGA 1200 alaplap hibája, hogy nem megy az egér és a joystick X-Y irányú elmozdulás. Ez tulajdonképpen sok fajta problémára utalhat, felsorolom a tippjeimet. Lehetett volna kondenzátor gond (azt újítottam fel tegnap), PAULA custom chip hiba, közbeiktatott RC tagok, vagy EMI szűrők hibája, vezeték szakadás, vagy akár valamilyen ALICE irányú kapcsolati hiba. Ebből elég sok mindent sikerült kizárnom az elmúlt pár hónapban (nyúzom már egy ideje ezt a lapot), úgyhogy végül abban maradtam magammal, hogy kicserélem a PAULA IC-t egy másikra, aztán majd meglátjuk. Ez lett a művelet végeredménye, de ne szaladjunk ennyire előre...

paula kicsi.jpg

Tehát előszedtem a hőlégfúvós kiforrasztó állomást, elcsentem a konyha szekrényből az alufóliát, és egy duplán hajtott méretes darabot a lapra nyomkodtam. Egy ollóval vágtam a PAULA számára egy lukat és szépen elrendezgettem körülötte a fóliát. Még mielőtt valaki eltátja a száját a csodálkozástól... Nyilván a forró levegő mindenhova menne és én nem szerettem volna a környező alkatrészeket, valamit a lapot megsütni ezzel a 300-350 fokos kezeléssel. A fólia olyannyira jó hővédelemnek, hogy akár a VIA akár a VIDEO DAC IC kimelegítését is sértetlenül kibírja a billentyűzet csatlakozója. Majd ezt követően először körkörösen elkezdtem melegíteni a chip műanyag tokját. Ha túl nagy a hőmérséklet különbség, akkor elrepedhet, egészben akartam kivenni. Pár másodperces melegítés után körkörös mozdulatokkal kezdtem az IC lábait direktbe melegíteni, majd amikor láttam, hogy az ón olvadt (a kiforrasztó levegőt fúj, megmozdul tőle a folyékony halmazállapotú ón) akkor egy csipesszel nagyon óvatosan elkezdtem emelni a chip sarkát és továbbra is körkörösen melegítettem. Figyelem! Ha kapkodunk, akkor letépjük a forrszemeket a lapról. Az IC legalább 180-200 fokos kivételkor, ha lehet ne fogjuk meg kézzel (ez evidens, de én is bambultam már el közben)! ;-) Ezt követően levettem a fóliát, hagyományos pákával és kiforrasztó szalaggal eltávolítottam a maradék ónt. A szokásos tisztítás következett (fogkefe, alkohol, fültisztító pálcika), az IC lábainak ónmentesítéséről és az oldalának zsírtalanításáról is gondoskodnom kellett. A foglalat belső részén van egy stabilizáló műanyag keret, azt egy az egyben kivágtam ollóval, mert útban van (csak óvatosan, azt itthon kapható foglalatok minősége siralmas, ha nem figyelünk eltörik). Majd következett a foglalat beforrasztása, mindenki másképp csinálja alapon. Én bentről kifelé húzom el az ónt, így a végén gyakorlatilag csak néhány helyen kell kiforrasztó szalaggal korrigálni (makacsul összeforrasztódott lábak). Ezt követően tisztítsuk meg a forrasztás környékét fültisztító pálcikával (hogy lássunk a gyantától) és nézzük végig erősebb nagyítóval, hogy mit műveltünk. Ha vizuálisan nem látunk hibát, akkor csináljunk szakadás vizsgálatot a forrszem kivezetések és a foglalat érintkezők között, valamit a szomszédos érintkezők között. Ha ezzel megvagyunk és továbbra sincs hiba, akkor mehet a helyére az IC és indítsuk a gépet. Mondanom sem kell, hogy a kétszeri ellenőrzés ellenére sem indult az alaplap elsőre... PLCC kiszedő csipesszel kivettem az IC-t (óvatosan, a foglalat elrepedhet) és újra végig néztem a forrasztást nagyítóval, megtaláltam egy légypiszok méretű óngolyót, az volt a ludas. A galériába tettem fel nagyobb méretű fotókat (sajnos a vaku befénylik), meg lehet tekinteni a végeredményt (már majdnem elégedett vagyok a foglalatozási technikámmal). ;-) A felesleges ón eltávolítása utáni újabb alaplap teszt már sikeres volt. :-) Azt mondanom sem kell, hogy nem volt másik PAULA kiforrasztva (úgy emlékeztem van, persze minden más IC-t találtam) így a régivel próbálkoztam. Folytatása következik hamarosan... ;-)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr45055928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása