majdnem minden ami ReTRo

MacroSystem - Falcon 040 - élesztési kísérlet

2013/01/08. - írta: Сергей

... az idei évem nem indult sikersztoriként, volt egy kis ez-az (ha a ReTRo témát nézzük, akkor két sikertelen AMIGA 1200-as alaplap élesztésen vagyok túl, persze nem adom fel soha) úgyhogy rám fért már egy kis pozitívum. Ez a cikk nem turbókártya / accelerátor kártya (kinek hogyan tetszik) teszt, hanem egy javítási kísérlet. Egyik gyűjtő barátom kártyájáról van szó, ami még 2011 év közepén lett "elkezelve" és nem olyan régen kaptam kézbe. Igazából ennek a javításnak nem volt kifejezett prioritása, de a másik kártyával (Apollo 1260) elakadtam és gondoltam megnézem ezt...

Falcon 040-2 kis.jpg


A Falcon 040-ről annyit érdemes tudni, hogy AMIGA 1200-hoz dobta piacra a német MacroSystem, még 1995-ben. Egy nem túl gyors 25MHz-en meghajtott 68040-es CPU kapott rajta helyet és 128Mb memóriát képes kezelni, ezen utóbbi tulajdonsága egyenesen zseniális (kevés olyan kártya van, ami ezt megteszi a kedvünkért). Valós idejű órát nem tartalmaz (ezért nem kell bánkódni), a SCSI kiegészítés opcionális, erről nem találtam további információt. Elviekben egyetlen mozdulattal alakítható át 68060-as kártyává... Ezzel a kijelentésemmel a gyakorlatban komoly problémák adódnak. :-P A MacroSystem-nek és egyetlen boldog kártya tulajdonosnak sem sikerült semmilyen formában közreadni a hardver felhasználói kézikönyvét, ezért a szükséges jumper beállítások ismeretlenek. Képet sem találtam arról, hogy a 68060 számára milyen kiegészítő állítaná elő a 3,3V tápfeszültséget (a 68040 5V tápfeszültséggel üzemel).

A kiegészítő javítás előtti állapotáról annyit érdemes tudni, hogy az 50MHz-es kristály oszcillátor foglalatának egyik lába kiesett. Helyén egy fúróval kitágított luk volt (aki javítani próbálta, úgy gondolta, hogy ez jó ötlet, amúgy igen...) és az egyik 68040 irányából jövő vezeték át lett vágva. Minden foglalatos IC lábán zöld oxid réteget lehetett látni. Kipróbáltam, nem túl nagy meglepetésre fekete képernyőt produkált. Kiszedtem a foglalatos IC-ket, kontaktspray és fültisztító pálcika segítségével megtisztítottam őket. Egy vékony fémreszelő segítségével eltávolítottam az átvágott vezeték két végéről 1-1 mm hosszan a forrasztásgátló lakkot. Hogy az olvasónak fogalma legyen a méretekről, egy floppy kábel egyetlen erének (ami 6 szál drótból van fonva) egyetlen szálából levágtam egy kb. 3 mm-es darabot és azt forrasztottam oda az előzőekben megtisztított szakadásra. Újabb próba következett, már láthatóak voltak a szokásos Motorola indulási kísérletet jelző fehér csíkok a monitoron. Ezt követően fogtam egy műszerész csavarhúzót (1mm-es a hegye) és a fúrt luk oldalát óvatosan megkapargattam (tudni illik a levegőn a réz oxidálódik és sötét árnyalatot vesz fel, tehát nem látszik). Innen már egészen könnyű út vezetett a megoldáshoz. ;-) A kártya nyomtatott áramköri lapja négy réteget tartalmaz, abból az egyik egy föld réteg, ami majdnem a teljes felületre kiterjed (kár, mert ha ez nem lenne, akkor a fény felé fordítva látnánk a harmadik réteget is). Ezt nagyon könnyű volt azonosítani, szinte azonnal tudtam mérni a földet az alaplapi csatlakozó felé eső oldalon. Ezután megfordítottam a kártyát és azt próbáltam kimérni, hogy a kiesett galvanizált luk mivel lehetett kapcsolatban? Három környező galván volt gyanús, de végül nem kellett kiszámolósat játszanom, mivel rájuk mérve elektromos kapcsolatot mutattak. Tehát fogtam még egy, az előbb említett hajszál vékony drótot és beforrasztottam az oszcillátor negyedik lábát a legközelebbi pontra. Újabb teszt következett, kiderült, hogy ezen a módon az oszcillátor kontakthibás, ezért kiforrasztottam a foglalatának három maradék lábát, kitisztítottam a lukakat (kiforrasztó szalaggal), letakarítottam a felületet és direktbe forrasztottam az 50MHz-es rezgőt. Az előbb említett pontot pedig ismét összekötöttem a szabadon lévő oszcillátor lábbal. A puding próbája az evés, szerintem ennél a képnél többet nem is nagyon kellene mondanom... :-D

ram kis1.jpg

Végül az újabb szakadás ellen meleg ragasztó pöttyel fixáltam a javítást, nem lett szép, de az biztos, hogy ez a kártya még egy jó darabig vígan fog üzemelni.

meleg ragasztó kis.jpg
sysinfo kis.jpg

Értékei a sysinfo szerint ilyenek:
- Számított sebessége 25,00 Mhz
- Dhrystones 17869
- CPU Mips 18,65
- FPU MFlops 4,41
- Sebesség az alap A600-hoz képest: 5,14
A fotóalbumban meg lehet tekinteni a javítás közben készített képeket nagyobb felbontásban is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr275006373

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása