majdnem minden ami ReTRo

A 16-tól a 32-ig

2012/11/20. - írta: Сергей

... mostanában lesz egy kis probléma az idővel, ez elsősorban a cikkírás rovására fog menni. Az előző cikkben említettem, hogy három különböző videó módosító kapcsolást készülök megépíteni. Ez még önmagában nem nagy durranás, elvileg ezek pár óra alatt realizálhatóak lesznek. A nagyobb falat az, amit  a címben említek, tulajdonképpen célommá vált az elmúlt három évben... ;-)

Az első, relatíve sikeresnek mondható 16 bit-es gyorsító kártya próbálkozásom után (Accel 14) most nekilátok a 32 bit-es változat építésébe is. Adódik a kérdés, hogy az előző be nem fejezett turbónak mi volt az értelme? Párszor már fejtegettem, hogy egy ütőképes turbókártya alatt (CPU - RAM - IDE vezérlő kombináció) gyakorlatilag egy komplett célszámítógép elkészítését kell érteni, ami speciális módon kommunikál az eredeti gépünk buszaival. Ez a feladat komoly mérnöki kihívás, nem könnyű. ;-) A 16 bit-es változatnál menet közben nem adta magát a dinamikus memória kezelés technikai megvalósítása (a statikusat meg sem néztem), az IDE-t pedig el sem kezdtem. Tulajdonképpen az egésznek annyi értelme volt, hogy bebizonyítottam magamnak, komoly műszerek, célszoftverek, hardver építési tapasztalat nélkül, házilagosan is meg lehet építeni egy ilyen kártyát! Értékes tapasztalatokkal járt az építés és meg kell, hogy mondjam élveztem. :-)

A 32 bit-es változat tervei jó pár hónappal ezelőtt elkészültek (a hozzávetőleges kapcsolási rajza TTL IC-k segítségével). Akkor mit totojáztam ennyi ideig? ;-) Hezitáltam... Megépítsem e próbapanelon a kapcsolást (nagyjából 300 forrasztási pontról és annak kihuzalozásáról van szó, ami mondjuk 100 munkaórám lesz)? Vagy egy arra alkalmas szoftver segítségével teszteljem le és abból vonjak le a tanulságot? Esetleg tervezzem meg egyből a NYÁK lapot és gyártassam le? Ezen utóbbi megoldás lett volna a legelegánsabb...
Végül abban maradtam magammal, hogy a ram részét még mindig nem terveztem meg. Az IDE vezérlővel ugyan ez a helyzet. Az autoboot szoftver részéről ne is beszéljünk. A szükséges teszt szoftvert nem sikerült beszereznem, a jelenlegi free felhasználású áramkör tervező alkalmazásom pedig nem bizonyult alkalmasnak a NYÁK terv normális elkészítésére. Az idő meg ugye halad, úgyhogy most nekiálltam az előreláthatólag három fő részből álló kártya CPU kezelő részét megépíteni. Tulajdonképpen ez a lényege, ha ez a 32 bit-es áttérés meg van, akkor minden meg van! :-D Aki rutinos az látja, hogy ez most nem 68K foglalatra, hanem AMIGA 500 expansion portra készül. :-)
A képen látszik, hogy ugyan még az elején tartok, de már legalább egyszer szétszedtem és újra kezdtem...

turbo 020.jpg

Amúgy a blog tekintetében nem kell elkeseredni, az elmúlt időszakban újabb hibás masinákat szereztem be és szét is szedtem őket (hogy csak a ritkábbakat említsem, volt köztük ATARI 800 XL, ATARI ST 1040, CBM-II 610, Primo), úgyhogy anyag lesz a cikkekhez bőven.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr194913272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flex99 2012.11.21. 08:50:58

Üdv.
Csináld, írd meg a tapasztalataidat a témáról. Ha kell egy 68020/16 cpga-val be tudok segíteni. (a 16 nem biztos, csak kb.)

Сергей · http://szergely.sfblogs.net/ 2012.11.21. 08:53:57

@flex99: Köszönöm a felajánlást és a biztatást! :-) CPU-val szerencsére el vagyok látva :-) idő kéne ...

Ma nekiállok és egy másik áramkör tervező szoftver alatt elkészítem újra a séma rajzot, úgy tűnik az egy fokkal jobb, mint az előző :-)
süti beállítások módosítása