majdnem minden ami ReTRo

A szegedi Katicabogár

2012/05/03. - írta: Сергей

... nem azért van poszt szünet, mert felhagytam a retróval... csak mostanában eléggé el vagyok foglalva. Már említettem, hogy rendrakás címszó alatt, javítások tucatjai futnak párhuzamosan egymás mellett. Ezek azért nagyon nehezek, mert ha elakadok (ez bizony elég rendszeres), akkor nehéz érdemi választ találni egy-egy kérdésre. Aki például perfekt AMIGA 2000 hardverből, az jelentkezzen! ;-)  Ezt viszont még nem említettem, hogy több (retróval kapcsolatos) fejlesztés zajlik, ami még a javításnál is nehezebb feladat... Tervezgetni sok mindent lehet, de megfelelő műszerek hiányában (oszcilloszkóp, logikai analizátor) megvalósítani? Egyenlőre nem kívánok egyetlen poént sem lelőni, de annyit elárulok, hogy nagyjából két év "előkészület" után a hosszú hétvégén vágtam bele a megvalósításba... Sok időmet, energiámat emésztette fel eddig is, úgyhogy most már nagyon remélem, hogy lassan sikerül eredményt elérnem... Mamut szerint a Borg-ot készülök megépíteni és benne leszünk a híradóban, amikor elszabadul, de ez csak pletyka. ;-) Ennyit a posztok hiánya miatti mentegetőzésemről! ;-)

Az előző cikkben említettem, hogy mennyi csodát láttam a Műszaki Tanulmánytárában, köztük például a "szegedi Katicabogarat" is. :-) Megkértem Képes Gábort (aki azon a részen vezetett tárlatot), hogy a kedvünkért mutassa be ennek a kibernetikus modellnek a működését. Persze erről van több videó is fent a különböző megosztókon, de azokat nem én csináltam, így ezt kitenni minden hiányossága ellenére is jobb érzés. :-)

Katica.jpg


Tulajdonképpen ebben a három percben minden fontos információ elhangzik a Katicáról, de azért pár érdekességet említenék, hogy ennek a műállatnak a megépítését 2012-ben objektíven értékelni tudjuk. :-) Az első tranzisztor 1948-ban került bemutatásra, tömeggyártása az 1950-es évektől lehetett aktuális a fejlett nyugati államokban. Itthoni alkalmazását az 1960-as évekre tenném át (ha tévedek, akkor javítson ki valaki). Az első IC (integrált áramkör) 1959 év elején jelent meg, azt gondolom, hogy ennek a technológiának az itthoni elterjedésében pláne érdemes jókora késést belekalkulálnunk (mondjuk egy évtizedet)...
Tehát kijelenthetjük, hogy Muszka Dániel 1957-ben (alig egy évvel azután, hogy szétlőtték a fél országot) zseniálisat alkotott, amikor a rendelkezésére álló elektroncsövek és egyéb analóg alkatrészek segítségével megépítette ezt az állati viselkedését modellező szerkezetét. Eléggé elcsodálkoztam azon, hogy mennyire kevés anyag van fent az interneten erről a gépállatról magyarul (angolul olvasható sok minden róla). Holott ilyen és ehhez hasonló jelentőségű dolgok tömkelegével dicsekedhetnénk és illene róla tudnunk. :-)

Elnézést kérek a kép és hangminőségért (a videó feliratozó program konvertáló funkciója nem az igazi), amint lesz lehetőségem kijavítom és lecserélem a videót:

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr884487419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2012.05.07. 10:43:56

Ráadásul ugyanilyen szerkentyű most hétvégén Szegeden is megtekinthető!

Sajnos nem Dani bácsi fogja tartani a prezentációt, de Bohus Misi bácsi, barátja, gyűjtőtársa is ugyanilyen szakavatott előadó lesz.
süti beállítások módosítása