majdnem minden ami ReTRo

ZX81 alaplap - videó 1. rész

2012/11/10. - írta: Сергей

... megvettem a szükséges alkatrészeket (na persze csak azt, amit nem néztem be) és tegnap neki álltam "megfaragni" az előző cikkben említett ZX81 alkatrészek és ULA videó jel tesztelésre szánt alaplapot. Először a három (CPU, ROM, RAM) beforrasztott IC-t szedtem ki, egy olcsó ónszippantó segítségével. Az első képen látható ez az eszköz, azért van klasszikus zöld-sárga szigetelőszalaggal áttekerve, mert a vége az első használatkor elengedett és meg kellett ragasztanom kétkomponensű ragasztóval. Azt pedig száradás után sincs sok kedvem fogdosni, így a jól bevált módszernél maradtam. A szerszám amúgy teljes értékű, fogunk még vele találkozni a következőkben is, kényelmes használni és jó a hatásfoka. ;-) Amikor ezzel megvoltam, akkor beforrasztottam az IC foglalatokat (DIP 40 és két db. DIP 28 széles foglalat kellett rá), íme az eredmény.

teszt lap.jpg

Most már nem volt más dolgom, mint belepakolni az eredeti IC-ket, arra azért érdemes ügyelni, hogy a kiforrasztott lábakon mennyi felesleges ón marad. A lemezes és a precíziós foglalatok sem szeretik túlzottan, beszorulhat az alkatrész. A forrasztó páka hegyével megfésültem a lábakat, de kiforrasztó szalaggal teljesen is le lehet tisztítani, akinek van türelme hozzá. Mint látható először az RF modulátor alá forrasztottam egy RCA csatlakozót, az ötlet jó, de végül is mást gondoltam... Elő vettem egy próbapanelt és egy PC alaplap tartó segítségével rácsavarozta a ZX81 végére. Erre a panelra két drót segítségével átvezettem a videó jelet és a földet. A későbbiekben más jelek is fel fognak ide kerülni, ha minden jól megy pár kapcsolást fogok rajta kipróbálni (remélem elférnek egymás mellett). Ide forrasztottam rá az előbb említett RCA csatlakozót. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy nem kell odafognom a megfelelő helyre a monitor RCA bemenetét, így jóval kényelmesebb. 

próba panel.jpg

Az ULA videó jelről annyit érdemes tudni, hogy így nyersen kivezetve a szabvány 1V/75 Ohm helyett 3V-os,  túlvezérelt. Ha nem ilyen őskövület RGB monitort használnék, valószínűleg nem kapnék fényes eredményt. A képen bal oldalon látszik a 2C210E jelű ULA közvetlen videó jele. Alaplapja válogatja, hogy melyik mennyire torzít (két Issue 3-at próbáltam ki, az egyik tökéletes, a másik enyhén csíkos). A jobb oldalon pedig az a hibajelenség látszik, ami miatt egyáltalán elkezdtem foglalkozni a témával. Ugyan annál a fényerő és kontraszt beállításnál a 2C184 ULA videójele ilyen sötét képet ad. Mondjuk tegyük hozzá, hogy az RF modulátor kikerülésével már így is istenes minőséget látunk, ha feltekerjük a fényerőt, még használni is lehet a gépet. Nyilván a cél az, hogy egy elfogadható fényerejű videó jelet tudjak kapni. ;-)

képminőség kis.jpg

Most elő szedem az elfekvő ZX81-eseim alkatrészeit tesztelni, hátha közelebb jutok a saját gépeim problémáinak megoldásához. A cikk a videó jelet módosító első kapcsolás megépítése után fog folytatódni, remélem hamarosan.

Címkék: ZX81 Spectrum
2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr214900893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

byGZS 2013.03.12. 23:19:05

Szia! Én a gépeimnél (ZX81 és TS1000) ezt a megoldást alkalmaztam: zx81.de/hardware/video_d.htm
A bázis elé még 2 diófát betéve (-1,4V!) még szebb eredményre jutottam. Ami a sötétebb képet adó ULA-t illeti, igazán szép képet csak komplexebb megoldással kaphatsz, ugyanis az a széria nem generál backporch jelet (a szinkron után egyből a fehér szintet produkálja).
Erre is van már több megoldás.
www.sinclairzxworld.com/viewtopic.php?f=6&t=840
Ez (a róla készített videó alapján) szuper megoldásnak tűnik, és van kapcsrajz is.
Jó munkát,
Zsolt

Сергей · http://szergely.sfblogs.net/ 2013.03.13. 08:57:54

@byGZS: Üdv! Köszi az infókat :-) a bonyolultabb megoldást megtaláltam, csak még nem volt időm megépíteni...
süti beállítások módosítása