majdnem minden ami ReTRo

Egy nehéz sorsú Enterprise128 - javítási kísérlet 1.0

2012/08/07. - írta: Сергей

Enterprise_flash.gif


... van egy törekvésem, hogy (persze az extrém ritka és drága vasakból nem fog menni) legyen a számomra fontosabb gépekből legalább egy tartalékalkatrész állapotú alaplap... :-)  Enterprise 128-at eddig még nem kerestem. Azon gondolkozom, hogy ha anno (1987-1990) a Centrum - Novotrade duó húszezer darabot adott itthon el belőle (viszonyításképpen a Primó A-B-C és ProPrimó modellekből összesen hétezer készült el), akkor miért ilyen ritka és drága ez a gép? A véletlen általában kedvez, ha ReTRo cuccok beszerzéséről van szó. Megakadt a szemem egy hirdetésen, "fut a kép, billentyűzet nem reagál, belső joystick hiányzik". Gondoltam ez tökéletes lesz egy (gyors javítási kísérlet után) tesztlapnak, vagy ha sikerül valamennyire megjavítani, akkor egy nyúzható gépnek. :-) A mai napig (az AMIGA mellett) az Enterprise 128 az egyik olyan gép, aminek az időnkénti használata iránt komoly az igényem.

Az évek során többször is megkíséreltem egy-egy gép eredetét-előéletét kideríteni, de most először fordult elő, hogy részéletes választ kaptam a kérdésemre, íme: Az 1980-as évektől a Békásmegyeri lakótelepen üzemelt egy "önszorgalmú-hobbi-garázs-barkács-klub", úgy 25 éven keresztül. Első időkben a mikroszámítógépek iránt érdeklődőket, majd későbbiekben a terepasztal és makettezés barátait is várta hétvégi összejövetelekre. Az idillnek egy váratlan (de nem feltétlen véletlen) tűzvész vetett véget, melynek egyik túlélője ez a masina...
Kicsit irigy vagyok :-) nálunk csak az MHSZ-ben volt számítástechnikai klub, egy db. ZX Spectrum 48K-ra volt vagy harminc úttörő (meg három kisdobos, pl. én). El lehet képzelni milyen sikerrel fértem oda a géphez...

Azzal kellett kezdenem, hogy szétszedtem a gépet, egy merő korom volt a külseje és a belseje is. Nem csak a műanyag alkatrészeket kellett mosószerrel elmosnom (ezt valószínűleg ismét el fogom végezni, mert az eredmény elsőre nem lett kielégítő), hanem az alaplapot is. Kiszáradás után (kb. két nap) fogtam a kontakttisztítósprayt és minden érintkezőt letakarítottam vele. Muszáj volt, mert a nyomtatott áramköri lap végeiről végképp nem akart lejönni a zsíros korom.
Aztán jött a teszt, az RF modulátor részén nem tudtam értékelhető jelet behangolni, az RGB megjelenítés pedig a videón látható jelenséget produkálta.

Láttam már EP128-t belűről, de a Z80 gépekről gyűjtögetett séma rajzos dossziémat nem találtam meg a kupiban (ha nem keresem, rögtön megkerül), az kellett volna hozzá... A videón az látszik, hogy egy találomra kiválasztott állítható kondenzátort tekergetek csavarhúzóval és próbálom a képernyő futását stabilizálni. Ez nagyjából sikerül, de amint elvettem a csavarhúzót (esetleg resetelek, vagy kihúzom a gépet és újra bedugom) azonnal el is mászik kép...
Először belső táp hibára gyanakodtam... dicséret illeti az EnterpriseForever fórumon tevékenykedő arcokat. Két olyan retro-val foglalkozó helyet ismerek, ahol hardver problémára is adnak tippet. Ők az egyik ilyen fórum, példás szakmai munkát végeznek, teljesen önszorgalomból. Méregettem amit meg kell mérni, de mindenhol a megfelelő feszültség érték (tűréshatáron belül) volt. Más lehet itt a probléma... Az ugrott be, hogy mi van akkor, ha valami szovjet mérnökök által tervezett, az európai normát csak kevéssé közelítő megjelenítő eszközhöz anno áthangolták a gépet? ;-)

Megkerestem a séma rajzot... a Nick (grafikai chip) - U34 (LM1886) - U35 (LM1889) között van egy olyan alkatrész, hogy L2 ferritmagos tekercs (ami állítható)...
Rátettem a csavarhúzót a vájattal ellátott ferritmagra és megállt a videón látható hullámzás. Vakon és találomra (oszcilloszkópom továbbra sincs) állítottam rajta egy negyed fordulatot, így sikerült 100%-ig stabilizálni a képet! Kikapcsolásra / bekapcsolásra és resetre sem mászik el, úgy tűnik az RGB monitorra menő jel problémája megoldódott.
Érdekes jelenség volt számomra, hogy első bekapcsoláskor a belső 64Kb-os memória bővítőt véletlenül megnyomtam kézzel és csökkent a kép futása. Valószínűleg akkor is ehhez az alkatrészhez értem hozzá, mert a beállítást követően már nem tudtam ezt a jelenséget újra produkálni...
Ha már amúgy is ott voltam a gépben, akkor az RF modulátorban található szintén ferritmagos tekercset is behangoltam a legerősebb jelszintre (nem műszerrel, hanem a monitoron). Az eredmény egy homályos oldalra futó, fekete - fehér kép lett, így hát ismét a séma rajz nézegetése következett. Az R202 állítható ellenállással tudtam levenni a RF jelről az oldalra futást és a homályt. A videón tekergetett C43 állítható kondenzátor pedig arra szolgál, hogy a fekete-fehér képre színt "varázsoljunk".

A gép megjelenítés szempontjából full, már "csak" össze kéne raknom! A felső burkolat billentyűzet fóliát tartó része le van törve, ennek az átalakításnak a "céljára" is rájöttem. Egyszerűen a fólia egyik csatlakozó csíkja (kettő van, egy 8 eres és egy 10 eres) annyira rövidre van vágva, hogy másképpen nem éri el az alaplapi csatlakozót. Ezt nem lesz egyszerű kijavítanom, eddig mindig csak kerülgettem (elektronikai alkatrész bolt) azokat a fólia csatlakozó csíkokat, amiket erre a célra gondoltam használni. Ráadásul lusta voltam megkérdezni, hogy ha már ki van rakva ez a termék, akkor passzoló csatlakozó van e hozzá (ez koránt sem biztos)? Erre sajna most nincs időm, hogy elzarándokoljak érte...  de ahogy elnéztem a fóliabillentyűzet space gombja és a joystcik jobbra gomb teljesen halott, valami mást kéne kitalálni...
A BASIC kártyája is hiányzik, szóval használathoz össze kellene dobnom egy kis méretű, de ütőképes funkciókat tartalmazó Expansion Connector-ra dugható hardvert... :-)  Folyt.köv...

Címkék: ENTERPRISE128
2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr234696539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zozosoft 2012.08.13. 23:03:03

"A BASIC kártyája is hiányzik, szóval használathoz össze kellene dobnom egy kis méretű, de ütőképes funkciókat tartalmazó Expansion Connector-ra dugható hardvert"
Erre a megoldásra a legegyszerűbb megoldás a BASIC-et is tartalmazó EXOS 2.3 használata (amúgy a napokban már zajlik a 2.4 beta tesztje :-) ), csak 1 plusz szál drótot kell bekötni a 64K EPROM használatához.
Némi elszántsággal, és több dróttal, meg egy 74HCT138-assal felszerelkezve akár egy 512K-s ROM-ot is oda lehet rakni, abba kb már minden létező ROM formátumú EP program belefér :-)

Сергей · http://szergely.sfblogs.net/ 2012.08.14. 08:50:53

@Zozosoft: remélem egyszer eljutok odáig, hogy tudok ezzel érdemben foglalkozni... ;-)
(a terv PeeCee billentyűzet illesztő, ROM -RAM kártya és HD vezérlő egyben)
süti beállítások módosítása