majdnem minden ami ReTRo

ENTERPRISE 128 helyett 1088

2014/04/08. - írta: Сергей

Ismét az Enterprise 128 számítógép lesz a téma. Az enterprise.forever.com fórumon keresztül beszereztem (kösz a segítséget Zozo!) egy RetroHQ-s Saint-féle 512Kb memória bővítőt. Úgynevezett piggyBack módszerrel (plusz ram IC rá van forrasztva a másik tetejére) összesen 1Mb rammal van szerelve. Most, hogy az SD adapter okán elő (és a billentyűzet fólia megbízhatatlansága miatt szét) szedtem a masináimat (nem kell irigykedni, csak egy szép állapotú gépem van, a másik kettő hiányos, alkatrész állapotúnak vettem őket) be is szereltem az egyikbe a bővítőt. ;-) Utólag már örültem volna, ha úgynevezett KIT állapotban (alkatrész csomag) érkezik meg, de az angol srác összerakta és letesztelte mindegyiket, mielőtt postázta volna kis hazánkba. A galéria első öt képén látszik, hogy ez mennyire sikerült neki (nem akarom lefikázni). Úgy tűnik a felhasznált (valószínűleg ólom mentes) forrasztó anyaghoz (folyasztószer pl. gyanta nyomát sem láttam sehol) magasabb páka hőmérséklet lett volna szükséges. Optikailag sem volt szép és itt-ott úgy nézett ki, mintha egy-egy forrasztás el lenne törve...

kicsi RetroHQ EP ram bővítő 1Mb piggyback.jpg


Az ördög nem alszik alapon, mielőtt hozzá kezdtem volna a beszereléshez, átmentem a bővítőn 350 fokos forrasztópasztával és nem ólom mentes cinnel. Megigazítottam azokat a forrasztásokat, amikkel nem voltam kibékülve...
Ha rápillantunk az előzőekben (még 2012-ben) bemutatott Enterprise 128 gép általam feliratozott alaplapjára, akkor látjuk, hogy két 64Kb-os ram blokkot is tartalmaz. A bővítő port mellett elhelyezkedő utólag (gyárilag) drótozott 64Kb-os panelt kell kíméletesen eltávolítani és annak a helyére kerülhet majd az új bővítő.   
Fogtam egy erősebb ollót és az alaplaphoz viszonylag közel óvatosan elvágtam azt a négy szalagkábelt, amivel a gyári bővítőpanel volt bekötve. Ezt követően a panelt lehúztam a három műanyag távtartóról, ami arra hivatott, hogy fixen rögzítse az alaplap fölött kb. egy centire. Az alaplapra forrasztott plusz földelés kábelét simán lemelegítettem forrasztópákával, erre az új bővítőhöz nem lesz szükségem.
Az alaplap furataiból el kellett távolítani a felesleges vezeték darabokat és ónt. Először lehúztam a vezetékdarabokról a burkolatot fogóval. A felső kettőn ragasztott papír, az oldalsó kettőn műanyag burkolat volt. Majd 350 fokra melegített pákával átcineztem a gyári forrasztásokat az alkatrész oldal irányából és egy csipesszel egyesével óvatosan kihúzgáltam a drótokat a helyükről. A furatokat ónszívóval és kiforrasztó szalaggal (ónszívó harisnyának is hívják) tisztítottam meg, Nem kell semmi extra ketyere, tökéletesen megfelelnek a pár száz forintos bárhol kapható eszközök. A csatlakozó hüvelysort (ez a neve) egyszerűen beforrasztottam az alaplapra, majd a szalagkábel blankolása következett. A leblankolt kábelvégeket (mivel réz drótszálakból állnak) összesodrás után ónozni kellett, ha ezt nem teszem meg az ügy érdekében, akkor elég nehézkes lett volna átbújtatnom az alaplapi furatokon. Az egész műtét a régi bővítő kioperálásával és az új beszerelésével cirka fél órát vett igénybe. Természetesen működik, itt figyel az asztalomon egy ENTERPRISE 1088 (64kb + 1024Kb). ;-) Ezzel a memória bővítővel és az SD kártya adapterrel már egész ütőképes lesz ez a kis gépezet, már csak azokat a szoftvereket várom, amik ki is használják a plusz erőforrásokat.
Egy másik masina (Commodore plus 4) szétszedésekor ismét felmerült bennem az ötlet, hogy kéne már készíteni egy a gyári Enterprise 128 fóliabillentyűzetének pótlására alkalmas NYÁK billentyűzet mátrixot, most ezen agyalok...  

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr805886361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása