majdnem minden ami ReTRo

AMIGA 4000 - A3630 CPU board javítás

2013/12/09. - írta: Сергей

.. elöljáróban pár mondat arról, hogy mi a blogszünet oka, július óta nem volt frissülés - Ahogy azt említettem, érdekes fejlesztés folyik egy Z80 alapú géphez, illetve több más hardver fejlesztése került előkészületi fázisba. Az AMIGA gépek és kiegészítők javítási igényeinek kielégítése is folyamatos feladat, úgyhogy a rendelkezésre álló időm jelenleg igencsak szűkös! Természetesen nehézségeim is támadtak. :-P Tönkre ment a monitorom. Pontosabban rövid időn belül három hagyományos CRT megjelenítő eszköz állt meg. Az első egy Commodore 1802 kompozit bemenetesen csoda volt, egyszerűen nem kapcsol be. Ez még nem érintett olyan érzékenyen, mert csak vésztartalék volt. Másodiknak az évek óta használt Philips CM8833-II-m adta be a kulcsot... A függőleges eltérítés múlt el róla, némi amper szag kíséretében. Aúúúú :-( Amikor hosszas keresgélés után kaptam egy Commodore 1084-es monitort, akkor az örömöm szintén nem tarthatott sokáig. Épp hogy elkészültem az RGB kábellel, néhány napon belül ez is megadta magát. Valami zárlatra teszi a tápját, nincs képe, elkeseredetten sípol a trafó. Mindhárom monitort próbáltam javítani (a nagyfeszültségű áramütés veszélyével számolva), de egyelőre nem sikerült... Ha van valakinek on-line elérhető TV szerelő ismerőse, akkor szóljon, szeretnék segítséget kérni! Jelenleg az egyetlen megjelenítő eszközöm egy 5"-os noName LCD TV rossz minőségű kompozit bemeneten keresztül. Természetesen ezt is javítanom kellett (a 9V-os tápja ellenére szintén ráz és nem is kicsit), de ennél legalább sikerült a beavatkozás. ;-) Muszáj lesz áttérni valamilyen SCART bemenetű LCD vagy LED TV-re. Ugyan az autentikus megjelenítést jobban szeretem, de ez a szenvedés tényleg nem állapot! Ha ez még nem lett volna elég, a digitális fényképezőgépem is megadta magát, újat kell majd vennem, különben nem lesznek értékelhető minőségű képek a blogban (mint ahogy ebben a bejegyzésben is látszik). - hát ezek az okok, igyekszem cikkeket írni.

Van egy AMIGA 4000D-m, régi álom volt a beszerzése (lesz róla bemutatkozó cikk később) és mint minden ritkább AMIGA, ez is hibásan került hozzám (csitti-fitti darabra nem biztos, hogy futná). Az alaplap általános állapota kiváló, a hengerakkumulátor nem folyt ki, az összes kondenzátor viszonylag időben ki lett rajta cserélve. Viszonylag időben, sajnos a hangja mindkét kimeneten értékelhetetlenül rossz minőségű. A Paula hang chip környékén, pontosabban az U402 LF347 - U403 LM833 környékén lesz a gond. Ennek kimérését elég körülményesnek ítéltem meg ahhoz, hogy halogassam. Na szóval kedvenc 4000-esem a múltkorában gondolt egyet és kijött belőle a füst (az illusztráció az Amiga Hardware Database-ről származik), elsőre persze nem láttam, hogy honnan, úgyhogy megállt bennem az ütő...

AMIGA 4000 táp.JPG


Szétszedés után kiderült, hogy csak a tápvonalon lévő C194 kondenzátor szenderült jobblétre... Ezt természetesen kicseréltem egy új SMD alkatrészre (2 perc kemény munkával), de mivel nem tudhattam, hogy van e további zárlat, ezért nem mertem bele épkézláb CPU boardot tenni. CPU boardot tenni? Nem biztos, hogy köztudott (HardCore AMIGA-sok csukják be a szemüket), az A4000 nem tartalmaz alaplapon CPU-t, ezt külön kártyán kell beletenni. Szóval nehogy már elvigye a zárlat valamelyik CPU board-ot is, bőven elég lenne a gép esetleges halálát feldolgozni ...
Szerencsére volt a polcon egy elképesztően hitvány állapotba került A3630 CPU board (ez a legolcsóbb, ami beszerezhető). Általános állapotáról annyit, hogy hét darab kondenzátor (4 alu SMD, 3 kerámia SMD) és két db ellenállás hiányzott róla. Valaki forrasztást gyakorolt rajta több helyen (nem én). A négy alumínium elektrolit kondenzátor forrszemeit a felismerhetetlenségig eloxidálta a kifolyó elektrolit folyadék. Alig bírtam letakarítani... Percekig vakargattam óvatosan csipesszel, hogy foghassak rajta fémes részt a pákával. Az oxid réteg rossz hővezető, ha elmelegítem a forrszemet és leesik, akkor a kihuzalozása szintén lehetetlen feladat, mert az átkötések galvánjai is oxidáltak. Végül le tudtam forrasztani a kondenzátorok láb maradványait. Majd pedig négy-ötször kellett denaturált szeszes fültisztító pálcikával alaposan átdörzsölni, hogy a zöld, néhol fekete oxidréteg valahogy lejöjjön és rá bírjam forrasztani az új alkatrészt. A felület szerelt 68EC030-as CPU lábai is kaptak az elektrolit folyadékból, az egyik elvált a forrszemről, a levegőben lógott. Az FPU műanyag foglalatának alja hólyagos volt valamilyen hőhatástól ... Hogy mi lesz belőle azt még nem tudtam, egyszer régen próbáltam, sárga képernyőt eredményezett (tapasztalataim alapján az CPU órajel hiba).
Megkerestem a séma rajzon, hogy melyik alkatrész milyen értékű, az alu SMD kondikat pótoltam a megfelelő 22uF 16V értékű alkatrészekkel. Találtam a fiókban 22uF-osnak tűnő kerámia kondikat, abból is felforrasztottam hármat. A két hiányzó ellenállás tulajdonképpen jumper funkciót tölt be, ezért két ón pöttyel pótoltam őket. Csúnya lett, az esztétika kedvéért lehetett volna hulladék PC floppy vezérlő panelről bontani méretes darabot, majd legközelebb lejavítom. Ezután kezdtem el szenvedni a felület szerelt CPU lógó lábával, végül szemre úgy tűnt (nagyon vékonyak a lábak), hogy sikerült vissza forrasztanom.

004 A3630 kicsi.jpg
A4000 - kis.jpg


Gépbe próbálva a megszokott indítóképernyők fogadtak, ezen felbuzdulva a hiányzó FPU-t is pótoltam és láss csodát ;-) a A3630 és a 4000D-is működik! A A3630 is WHDLoad képes, más gördülnek is a klasszikus demók (persze egyenlőre hang nélkül)! :-)

A4000 01 - kis.jpg


Amint tudok teszek fel normális minőségű fotókat a javításról. :-)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr245682714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása