majdnem minden ami ReTRo

Channel Z - gyakorlás

2013/02/03. - írta: Сергей

... jelenleg hét darab hibás AMIGA 1200-as alaplapom van. Azért van ennyi, mert teszt célokra szerettem volna egy jól működő lapot. Több olyan van köztük, amit eredetileg működőnek vettem meg. Van ami a postai szállítást nem bírta ki és olyan is, ami valamelyik elöregedett alkatrész zárlata (mondjuk kondenzátor) következtében halálozott el közvetlen az első bekapcsoláskor némi füst kíséretében. A hétvégén elővettem azt a lapomat, ami a legrosszabb állapotban volt (ezt kifejezetten gyakorlás és pótalkatrész célokra vettem). Sok alkatrész hiányzott róla (ALICE, LISA, VIDEO DAC, PAULA és az egyik VIA IC, valamit az összes kondenzátor). Gyakorlásként álltam neki a felújításának, a beindulásához nem fűztem túl sok reményt. Kíváncsi voltam, hogy a letisztított alaplap hússzoros nagyítást adó órás lupéval történő alapos átnézése és a felfedezett hibák célzott javítása milyen eredményt hoz?
Ezen a képen például a VIDEO DAC sarkánál lévő vezeték fixálása látható, az egyik forrszemből meredező furcsa szállak a fültisztító pálcikáról maradtak ott, amivel a felületet áttöröltem. Ez egyben elég jó közelítést ad a valódi méreteket illetően... ;-)

08 lupe kicsi.jpg

Az alaplappal annyi történt, hogy az előző gazdája által bolygatott részeket átnéztem lupéval. Találtam a VIDEO DAC és a LISA környékén összesen három hibát (két forrszem hiányzott, illetve egy vezeték volt szakadt), ezeket kijavítottam egész vékony vezetékkel. Kitakarítottam a TP1, TP2, TP3, teszt csatlakozók és a P9A, P9B bővítő csatlakozók ónnal befuttatott lukait (ez jól jöhet még, az agyam folyamatosan jár mindenféle ellenőrző, vagy bővítő lehetőségen). Beültettem az új kondenzátorokat és neki álltam a hiányzó IC-k helyét befoglalatozni. Persze könnyedén be lehet forrasztani az IC-ket... (legkönnyebben forrasztó paszta - hőlégfúvós forrasztóállomás segítségével, erre fogok áttérni hamarosan), de ismeretlen állapotú eszköz és alkatrészek esetén felesleges. Amikor ezzel kész voltam (az egész művelet ha jól emlékszem 4-5 óra intenzív munka volt), akkor az alaplap többszöri nagyítóval történő ellenőrzése következett. Nagyon örülök, hogy ilyen lupét vettem! Majdnem teljes egészében kiváltja a forrasztások utáni szakadás vizsgálatot (ami mondjuk egy 84 lábú foglaltnál nem túlzott hátrány), olyan hibákat is észre veszek, ami a légypiszoknál kisebb méretű és eddig rejtve maradt. Helyére tettem az innen-onnan bontott custom chipeket és bekapcsoltam a lapot. Fekete képernyőre számítottam, ehelyett fél fényerejű power LED és folyton újra induló zöld képernyő fogadott. Ezen mérhetetlenül fölbosszantottam magam! :-) Egy anno teljesen tönkre vágott és félig szétbontott alaplap 5 óra intenzív gályázást követően (kő kemény koncentrálással járt) közli velem, hogy "hahó én bizony élek, csak chip ram hibám van, vagy éppenséggel más, csak hazudom ezt a színkódot"? Na ez azért mindennek a teteje... :-)

A hőlégfúvó segítségével leszedtem a négy darab ram IC-t, megpróbáltam ezt a részt is befoglalatozni. Ehhez egy PCI S3 videókártya adta az életét (a foglalatoktól és a ram IC-ktől meg kellett válnia), de hamar kiderült, hogy a foglalatok csak szinteltolással férnének el. Letettem arról, hogy a 2x40 lábat kihuzalozzak, inkább egy csipesz és a hőlég segítségével beforrasztottam az új ram chipeket és mérgemben körbe melegítettem a ram kezelését felelős chip (BUDGIE) lábait, hátha valami hajszálnál is vékonyabb repedés....
Az eredmény nem változott, továbbra is zöld képernyőt villogtat a masina...
A gyakorlás közben készült fotók nagyobb változata megtekinthetőek a galériában, azt hiszem, ha más nem a lupés képek érdeklődésre tarthatnak számot...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr995061288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása