majdnem minden ami ReTRo

Commodore A4000 REV B élesztés

2012/12/02. - írta: Сергей

... eredetileg az 1979 - 1992 között gyártott ATARI 800XL gépeimről kezdődött volna egy cikksorozat, ez volt a tervem, de az élet olyan, hogy szeret közbeszólni... ;-) Tegnap például találtam egy újabb zseniális free felhasználású projektet a neten. ATMEL AVR 8-bit mikrokontrollerek ReTRo gépekkel való kapcsolata (lásd például SD2IEC) ... Nagyon erős a kísértés, hogy jövő héten félre tegyek mindent és belevágjak... ;-) Nem kell megijedni, a következő cikk biztosan ATARI-s lesz... De térjünk vissza a címre, ami ugye az előbb említettektől teljesen eltérő téma... Őszintén szólva nagyon nem szeretek SMD felületforrasztott alkatrészekből álló gépeket javítani, iszonyatosan macerás dolog. Egy gyűjtő barátom megkért, hogy ha egy mód van rá, akkor vizsgáljam be az AMIGA 4000-ét, nem akar indulni. Ennek kapcsán előzőleg leveleztünk, de valahogy a távgyógyulás nem akart összejönni, úgyhogy végül is elküldte a lapot. Az előzetes információk alapján sejthető volt, hogy nem lehet túl nagy baj. Nézzük meg mire jutottam...
Szegény 4000-es nem kapott kódnevet... :-)

09 A4000 REVB kis.jpg


Valamikor lesz részletes bemutató cikk a gépről, most csak röviden emlékezem meg róla. A Commodore cég csúcs kategóriás AMIGA modellje a 4000-es. Ezek a gépek szerintem minden AMIGA-sból rajongást váltanak ki és kétlem, hogy lenne köztük egy is, aki ne szeretne egy működőt a magáénak tudni. A masina 1992-ben jelent meg az AMIGA 3000-es (az igazi nagybetűs AMIGA) továbbfejlesztéseként, ha az életkorát nézzük, akkor igazi ReTRo gép. Jellemzője, hogy az ECS utódját, az AGA chip set-et tartalmazza, egyszerűsödött a RAM bővítés (a nehézkes ZIP, vagy ha úgy tetszik ZIG-ZAG modulok helyett 72pines 32bit-es EDO foglaltok kerültek rá), a SCSI helyett pedig IDE felületet használhatunk. Az alaplapra gyárilag nem került rá a CPU, ezt csak egy külön CPU board-nak nevezett eszköz segítségével tudjuk csatlakoztatni, a 3000-ben is megszokott csatlakozóra.
Commodore A3630 CPU board:

10 A3630 cpu board kis.jpg

Az alaplap általános állapota kiváló, hiányoznak róla azok a jelenségek, amik egy húsz éves SMD alu kondenzátorokkal tömött gépre jellemzőek szoktak lenni. Egyetlen zöldre oxidálódott forrszemet sem találtam, valószínűleg a hengerakkumulátor sem folyt ki anno. Pár javítást találtam, a RAM környékén három vezeték és a hozzájuk tartozó galvanizált luk le lett fixálva, az akkumulátor újnak tűnik, a Super Buster foglalata valószínűleg utólagos beépítés (tudtommal csak a D lapokon volt), a PAULA forrasztása nem gyári. A CPU kártyán a szokásos átalakítások láthatóak, az FPU kedvéért rákerült két jumper és egy 20MHz-es kvarc oszcillátor. Szóval semmi nem indokolja azt, hogy üzemképtelen legyen, indítsuk be!

Ennyit érdemes tudni:
- a 4000-es vígan elindul Daughter board-ja nélkül,
- a két db kvarc oszcillátort kivettem és visszatettem a foglalatba (akár milyen hihetetlen, nincsenek beforrasztva fixen),
- a Super Buster IC-t megnyomkodtam a foglalatában (előzőekben kimászott),
- kerestem 5db egyforma 4Mb EDO-t, azokat betettem (az első, bank5 ram foglalat füle törött), külön kellett keresgélnem olyan EDO modult, amit hajlandó volt a gép 2Mb chip ramnak látni,
- helyére raktam az A3630 CPU kártyát (érdekes, hogy ebből még nem láttam olyat, ami normálisan illeszkedett volna a helyére, középen kell megnyomni, akkor oké),
- és nem ártott valami operációs rendszer is, gyorsan kölcsön vettem az AMIGA 600 kedvéért telepített CF kártyát és egy 3,5" IDE2CF adapter, meg egy ősrégi IDE kábel segítségével illesztettem a géphez.

06 megy ez kis.jpg

Bekapcsoltam, pöcc röff :-D Kipróbáltam WHDLoad alatt pár klasszikus 90'es években íródott AMIGA demót, a hang tökéletes, nem recseg (tudjuk ez tipikus 600,1200,4000 betegség)! Szóval konklúzióként levontam, hogy szerencsés a barátom, találomra jó gépet vett. Az utolsó három 4000-es amit láttam, beleértve a sajátomat is, vagy akkumulátor sav káros, vagy hanghibás volt... Azt kell még kitalálom, hogy a Daughter board alsó csatlakozójába tűzött Zorro kártya elfér e egy "álló" kivitelű EDO ram foglalatba tett memória modultól (oké, lehet, hogy ez evidencia, de én még nem néztem utána)... Folyt. köv. azt hiszem. :-)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr494941820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flex99 2012.12.04. 14:14:03

Luigi Burdo-ról mit lehet tudni?

Сергей · http://szergely.sfblogs.net/ 2012.12.04. 14:15:44

@flex99: egy olasz fickó, fent van az amibay-en, azért van rajta ilyen matrica, mert szervizben volt a gép...
süti beállítások módosítása