majdnem minden ami ReTRo

Enterprise 128 vs Philips CM8833-II

2012/03/25. - írta: Сергей

...ha már úgy is elő van szedve minden Ep-s cuccom, akkor készíthetnék egy csatlakozót, ami összeköti az Enterprise 128-am monitor kimenetét a Philips CM8833-II RGB bemenetével. Botor módon (sajnos nincs itthon több rongálás mentes PeeCee nyomtató kábelem, a DSUB9-es csatlakozókat pedig nem találom) egy meglévő kábelre építettem fel az elképzelésemet (AMIGA 23pin videó kimenethez használatos). Ez azért volt könnyelműség, mert egy így jó pár mindent nem tudtam "kipróbálni" és alkalmazkodnom kellett a meglévő "lehetőségekhez".

Mi az oka annak, hogy RGB (vagy éppenséggel SCART) kábelt szeretnék készíteni? Vessünk egy pillantást a képernyő képre:

Small Demo - Part 6.
Small demo p6.jpg

Ez egy monitorról fotózott kép, ami a monitorszűrő tükröző hatását is magán viseli. Ettől függetlenül jól látható, hogy a "szörnyeteg" jobb oldalán világoskék szellemkép keletkezik, a betűk elmosódottak. Ennek oka az Enterprise 128 RF modulátor jelének gyenge minősége (ezt az AMIGA 500-asnál is említettem, hogy az RF jel a létező legpocsékabb), folyamatosan "elmászik", állandóan hangolgatni kéne a tunert (kinek van arra idegrendszere?)...  Aki és ahol megteheti, az RF helyett kompozit, RGB, vagy SCART felületeken keresztül jeleníti meg a gépeinek képét.

Szétszedtem egy ócska PeeCee hibás 5 1/4-es floppy meghajtójának kábelét (abból faragtam ki az Enterprise monitor kimenetére passzoló csatlakozó egyik felét), a másik felére egy PeeCee nyomtató kábel 25 pines DSUB csatlakozója került rá (némi faragással).
Az EP128 monitor kimenetének leírását az Enter Face újság első számában találtam meg:

EnterFace10.gif
A1 - zöld
A2 - föld
A3 - monochrom kompozit
A4 - HSYNC
A5 - VSYNC
A6 - nem használt
A7 - bal hang
B1 - nem használt
B2 - föld
B3 - kék
B4 - vörös
B5 - CSYNC
B6 - 12V
B7 - jobb hang

Először az R, G, B, HSYNC, VSYNC jeleket kötöttem be, a kép az előzőhöz képest jó volt (nem volt rajta zavarjel), viszont folyamatosan futott oldalra. Egy darabig gondolkoztam, hogy mi lehet a baj? Majd rájöttem (miután szétszedtem a 23pin RGB kábelt), hogy itt csak az R, G, B, CSYNC jelek vannak bekötve, a HSYNC, VSYNC jel a levegőben nem terjed (nincs mögötte drót). Ennek örömére bekötöttem a CSYNC jelet és láss csodát, a különbség szerintem szemmel látható volt... Hurrá, működik az RGB-n keresztüli megjelenítés, kész is vagyunk!?

RGB kép.jpg


Természetesen nem volt ez ilyen egyszerű. :-) Tettem, vettem elpakoltam. Gondoltam mielőtt kerítek a csatlakozónak valami béna tokot kipróbálom újra... aha, a fene egye meg! :-D

szellem01.jpg
szellem02.jpg

Ez nem fotóbolttal módosított, hanem valódi szellem a képernyőn. :-P De honnan került ide, hiszen az előbb még tű éles volt kép? Időbe telt, mire rájöttem a megoldásra... Azért volt a kép tökéletes, mert az Enterprise 128 RF kimenete és a monitor kompozit bemenete között a Philips 7300 TV Tuner-em helyezkedett el (ott felejtettem), miközben a monitort az RGB bemeneten keresztül használtam... Ezt többször kipróbáltam, nem hittem a szememnek! :-) Milyen tulajdonsága lehet a Tuner-nek, ami módosítja az Enterprise 128 videó jelét? Kapacitást nem tudok mérni egy egyszerű multiméterrel, marad az ellenállás, mint feltételezett befolyásoló tényező.

Megmértem, a TV Tuner + 1 méter 75 Ohmos zsinór "képélesítő berendezés" ellenállását... azt hazudta magáról, hogy 95 Ohm-os. Visszatértem az Enter Face újság cikkéhez és valóban, ott 100 Ohm-os ellenállásokat ajánlanak a képhiba korrigálására. Beforrasztottam egy 1K Ohm-os alkatrészt (szerk. ez lehet, hogy nem volt egyértelmű... a CSYNC jelet kötöttem be utoljára és azt véltem problematikusnak, tehát arra került a 100 Ohm-os ellenállás), kipróbáltam és íme a végeredmény (immár a 7300 TV Tuner közbe iktatása nélküli kép) és persze az illesztő:

RG kép02.jpg
illeszto.jpg

Szóval ez itt az Enterprise 128 - Philips CM8833-II illesztő 1.0, még dobozolás előtt (azt nem fotózom le, mert ritka ronda). Szükségszerűen fog készülni több változat is belőle, ennek okai egyszerűek. Először is egy sima RGB hosszabbító kábelt fogok gyártani, aminek a vége DSUB9, azért hogy az illesztő elférjen egy DSUB9 csatlakozó tokban. Ki fogom próbálni, hogy ha a HSYNC, VSYNC jeleket ténylegesen be tudom kötni akkor hogyan viselkedik a monitorom. Illetve kár lenne nem kihasználni azt a lehetőséget, hogy a sztereó audió jel is levehető erről a kimenetről.
Folyt. köv........

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr944338452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása