majdnem minden ami ReTRo

alkatrész AMIGA 4000D alaplap - javítás 2. rész

2014/07/17. - írta: Сергей

4K audió.jpg

Az előző részben említett hibás AMIGA 4000D alaplappal egyik este futottam egy kört. Volt pár percem, (este 10 után konkrétan már nem látok a fáradságtól) nem hagyott nyugodni a dolog... Gyorsan felforrasztottam a két hiányzó gyufafejnél is kisebb tranzisztort és egy LF347M erősítő IC-t (ami anno egy hulladék állapotú A1200 lapból lett kibontva, de úgy sejtettem azért működik). Illetve az audió részről még hiányzó három SMD kondenzátort (az SMD kondenzátorok mindig szigorúan újak) szintén pótoltam. Gondoltam egy próbát megér a hang része, aminek a működéséhez sok reményt nem fűztem. Abból indultam ki, hogy a hiányzó alkatrészekből lehet következtetni az alaplap "eredeti" hibájára. Anno pl. az SMD kondenzátorok zárlata nem indokolta az erősítő IC és a tranzisztorok visszabontását. Úgy sejtettem inkább a kifolyt elektrolit oldat oxidáló hatása miatt fellépő szakadást keresték az alaplapon. Ismert hiba (több hasonló cikk van az interneten), hogy az erősítő IC ilyen okból nem kapja meg a 12V / -12V valamelyikét, vagy egyiket sem, ettől torzan recseg, vagy bekapcsolást követően idővel elhalkul a hangja. A diagnózisom téves volt, a "deszka" olyannyira nem hibás, hogy a hangja recsegés mentesen és szép erősen szólalt meg. A tévedések elkerülése végett  fejhallgatón keresztül is teszteltem külön a jobb és külön a bal oldali kimenetet, hogy minden rendben van e. Úgyhogy jelenleg ez lett az egyetlen olyan AMIGA 4000D alaplapom, ami minden tekintetben hiba mentesen működik. Következő napokban a Lomex-felé vettem az irányt és a hétvégén neki álltam a gyárihoz egészen közeli állapotra hozni a lapot. Ahogy az már lenni szokott, a C701 és C711 kerámia kondenzátorokból (2-es és 3-as kép) nem volt kapható eredeti méretű. Kényszerűen azt vettem meg és építettem be, ami volt. A hiányzó forrszemet úgy pótoltam, hogy az átkötésbe forrasztottam egy darab drótot és ahhoz forrasztottam hozzá a kerámia kondenzátort. A többi alkatrész pótlása nem volt ilyen kalandos. Mint látható, három kondenzátor még mindig furatszerelt, azok cseréjére is sort fogok keríteni.

Hátra van még a Super Buster IC cseréje (hőlégfúvós állomással tervezem leszedni, majd PLCC foglalattal ellátni az alaplapot), mivel jelenleg 9-es van rajta, azt kéne kicserélnem a 11-es változatra. Van még ezen kívül Cosmos AMIGA által kreált új HD vezérlő GAL-okból is egy garnitúra, ezek cseréjét szintén PLCC foglalatozással kéne megoldani. Találtam egy új projektet is az AmiBay-en. AMIGA 4000 D alaplapra varázsolnak némi huzalozás és egy plusz GAL segítségével a 4x4 Mb (16Mb) fast ram helyett 4x16Mb (64Mb) memóriát. Ezzel is meg kéne próbálkozni, egy kicsit jobban használható ennyi rammal a gép. Mondjuk az már egy más kérdés, hogy ram bővítős CPU board és egy rammal teletömött Phase V Fastlane Z3 kártya mellett ennek mennyire lenne az átalakításnak prioritása.
Apropó CPU boardok... már csak azokat a rendkívül aljas 68040 / 68060-ea turbókat kellene megjavítanom, amik eddig nyekkenni sem voltak hajlandóak gépemben. Egyelőre marad az EConomy 030...

Címkék: HighEnd AMIGA4000
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr126413897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása