majdnem minden ami ReTRo

rövid Enterprise 128 hack EXOS ROM - short Enterprise 128 hack EXOS ROM update

2016/09/22. - írta: Сергей

Ismét egy rövid poszt következik, meg egy maximum három percet igénybe vevő, hasznos átalakítás leírása. Van Enterprise-al foglalkozó oldal, ahol az EXOS (EXtendable Operating System) ROM-mal kapcsolatos fontos információk sokkal részletesebben ki vannak fejtve, mint itt. Akit bővebben érdekel, az kattintson és olvasson utána.

kicsi_exos_rom_bovites.jpg

Én inkább az 1987-es felfogásomnak megfelelően írok erről, lámer módban. Szóval a lényeg, a belapozható ROM méret kötött, ezért limitált a ROM-ban elérhető programok mennyisége is. Nekem anno angol billentyűzetes gépem volt, aminek a BASIC kártyáján egy db 32Kb méretű gyári ROM foglalt helyet, így csak a BASIC terpeszkedett benne. Addig a haverom egy német 1db ROM + 1db EPROM BASIC kártyája maga volt a csoda számomra, mivel a német EPROM tartalom ki lett cserélve saját ROM-ra (egy speedtest és asmon volt benne hűűű). Nekem viszont ez azt jelentette, hogy az úgynevezett speedtest híján inkább ritkábban használtam a MicroTeam floppy vezérlőm +512Kb memória bővítőjét. Egy örökkévalóság volt kivárni, mire a gyári ram teszt lefutott. A történetet a mostani eszemmel már úgy tudnám értékelni, hogy a srác akitől a floppy vezérlőt vettem (tőle vette meg a haverom a gépét én meg a maradékot) nem akart ezzel a kérdéssel már foglalkozni. De még azon a szinten sem, hogy a MicroTeam vezérlőn van két szabad EPROM foglalat és abba lehetne rakni IC-ket... Tudás és EPROM égető híján ez akkor nem volt áthidalható probléma számomra. Akkor ugye 640Kb összes memóriáról beszéltünk, de mi a helyzet most? Például az egyik gépemben a 64Kb grafikus memóriája mellé (a gyári +64Kb helyett) +1024Kb memória van beépítve. Tekintsünk el attól, hogy az elmúlt években az Enterprise-okat az Sd Adapteremmel használtam a legtöbbet, ami flash IC-ben tartalmazza a legújabb Zozo-féle gyors memóriatesztet, BASIC-et stb. Inkább tegyük fel azt (ami mostanában jellemző), hogy a gépet a MicroTeam floppy vezérlővel együtt szeretném használni és próbálgatni rajta dolgokat. Tehát 1600Kb memóriának ugrik neki a gyári memória teszt és elalszom mire végez. A másik pedig az, hogy a BASIC kártyák a fiókba kerültek, hiszen Sd Adaptert használok helyettük. Tehát vissza tértünk az 1987-es kiinduló problémához, "speedtest" (és BASIC) híján vagyok! Csinálni kell valamit, hiszen EPROM égetőm és üres IC-m is van. Elkezdtem az interneten elérhető ROM tartalmakat nézegetni és EPROM-ba írva kísérletezni velük... Leghasznosabb módosításnak az alaplapon elhelyezkedő gyári EXOS 2.1 ROM kiváltását tartom egy újabb változatra. Ezt csináltam meg még akkor, amikor a kompozit kimenet miatt úgy is szét voltak szedve a gépek. Egy a gyárihoz képest dupla kapacitású EPROM-ba égettem be az EXOS 2.4 beta 5-öt (ez volt a legutolsó verzió amit találtam belőle) és szereltem az alaplapra. Előnye, hogy tartalmazza a Zozo-féle gyors memóriatesztet és egy bugfixált BASIC 2.1-et (tehát a BASIC kártya sem kell), a SWP 2.6 igazából nem érdekes számomra, mert azt még soha (de szó szerint) nem használtam. 

Alkatrészlista: 1x 27C512 64Kb méretű EPROM, 1x 10cm hosszú vezeték.

Teendő: Az ajánlott végleges átalakítását nem csináltam meg, maradjon meg a közel gyári állapot, ez itt az ideiglenes átalakítás. A bővítő csatlakozó felőli oldalon pirossal bejelöltem (lásd a galériában), hogy mely két ponton lehet forrasztani az A15-ős címvonalra menő új vezeték egyik felét. Személy szerint az EXP2 felirat melletti pontot ajánlom. Megcsináltam közvetlen a bővítő csatlakozó melletti pontra is, de ott könnyű zárlatot okozni, ezért kezdő forrasztóknak ezt nem ajánlom. Ha ez meg van, akkor a megírt EPROM IC 1-es lábát hajlítsuk fel, tegyük a foglalatba az IC-t. Igazítsuk a memória bővítés alá a helyére a kábelt, vágjuk méretre, blankoljuk le a végét, ónozzuk le és forrasszuk a levegőben lógó lábra. Lehet meleg ragasztóval fixálni a vezetéket, de mivel az egész a memória bővítés alá van igazítva és összecsavarozott gépen belül van, így elmozdulni extra rögzítés nélkül sem fog. Ha ez meg van, bekapcsoljuk a gépet és kipróbáljuk az eredményt. Ha nem működik, akkor valószínűleg bénáztunk a forrasztással, vagy az EPROM tartalom kiírásával (nekem elsőre ment).

English summary:

For more information about EXOS (Extendable Operating System) ROM please click to link.

In 1987 i had a cardinal problem, the original English BASIC cartridge content only one factorial ROM IC, and no place for another EPROM. In German BASIC card have two ROM socket, is a good place to custom EPROM content (Assembler, Speedtest etc.), but cannot buy this cartridge .The original system memory test was to slow for 640Kb extended ram. I had no EPROM burner, and the knowledge was missing too.

In 2016 i have a cardinal problem, without my SD Adapter card (i want use a MicroTeam Floppy Controller card, or Spectrum Emulator card) the original system memory tester is very very slow for 1600Kb ram. Usefull hack is a swap to Exos 2.4. beta 5 version, i found it, and i burn it a EPROM.

Part list: 1x27C512 64Kb sized EPROM, 1x10cm long wire

To do: This is the temporary modification. In the galery shee the two point to access missing address line A15. Solder the wire on this point. Take the burned EPROM IC and bend up the first pin (IC leg). Place it the EPROM to the socket and solder the wire to the pin1 leg. The modofication is Ready, if you want, fix it the wire to the motherboard with hot glu gun, but this is not important inside the computer.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr6811733591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása