majdnem minden ami ReTRo

AMIGA / ATARI PS2 egér illesztő #2. rész

2014/01/09. - írta: Сергей

... tehát ott hagytam abba, hogy pár meddő kísérlet után végre sikerült a megfelelő HEX állományt beégetni a PIC-be és a további BUG-ok kikerülése érdekében egy breadboard-on (magyarul szerelőlap) összeraktam a kapcsolást, ami aztán egyből működött. Ezzel kéne kezdeni valamit! :-) Ugyan a breadboard éppen elfér a billentyűzet nélküli teszt gépem floppyján, de praktikusnak egyáltalán nem nevezhető méretű adapter...

Próbapanelen próbáltam először ismét összerakni a prototípust, de néhány technikai akadályba ütköztem. A panelba forrasztható DSUB9 csatlakozó lábosztásához a panel furatai nem megfelelőek. A próbapanel egyoldalas kivitelű, tehát a lengő kivitelű DSUB9 csatlakozót is csak toldással lehet rágányolni (lásd előző cikk JDM programozó). Ha elhajlítgatom fogóval a DSUB9-et (mint ahogy meg is tettem), nem lehetett BUG mentesen beforrasztani. A másik technikai probléma, hogy a PS2 csatlakozós egerem elromlott. Az anno vaterán vásárolt PS2 egér illesztővel és egy átalakítóval próbáltam pár USB csatlakozós egeret, a legtöbb sajnos USB HID eszköz, de szerencsére találtam köztük egy PS2 kompatibiliset.

001 PS2 adapter PS2-USB kicsi.jpg

A breadbord-os változathoz csináltam egy USB kábelt, így a házi készítésű nyomtatott áramköri lap tervére már az USB anya csatlakozó került. Tűkön ülve vártam, hogy január 2-án kinyissanak a boltok és megvehessem a szükséges dolgokat (Wolf Gyorsmarató TN150 - azért mert ezt lehet kapni, maratás álló filctoll). Persze maratás álló filctollat nem kaptam (és azóta sem), kifogyott (mert mindent megvesztek). Úgyhogy egy nagyon ócska vízálló filccel rajzoltam meg végül a panelt (olyan is lett, de a célnak megfelelő).

003 PS2 USB adapter kicsi.jpg

A gyorsmarató folyadékból műanyag tálba öntöttem egy kicsit, majd a kivágott panel hátuljára ragasztottam egy szigetelő szalag csíkot (hogy ne kelljen a maró folyadékban nyúlkálnom) és annak segítségével mozgattam. Időnként felemeltem és megnéztem, hogy mi történik. Először mattulni kezdett a réz, majd szép lassan előtűnt a panel műszálas anyaga. Szoba hőmérsékletű oldatban nagyjából 2-3 perc alatt indul be a folyamat látványos része és 5 perc alatt fel is oldódott a felesleges réz. Figyelem! Maratás közben mérgező gőzök szabadulnak fel, ha egy mód van rá, ne lélegezzük be! Ez ellen talán a szellőztetést tudom javasolni... A marató folyadékot öntsük vissza a helyére, óvatosan kezeljük. A porcelán, az üveg és a műanyag felületekkel nem, de minden mással szívesen reakcióba lép (ne vágjuk tönkre az inox mosogató tálcát stb.). A kész panelt érdemes szappannal és bő vízzel, körömkefével megmosni (savak közömbösítése érdekében). Egy teljesen barkács célú gravírozó készlet segítségével kifúrtam a szükséges lukakat. Jobb oldalon látható életem első (na jó, a 80-as évekbeli elektronika szakkörös pályafutásomat a villogó LED-el és a Morse-gyakorlóval most inkább hagyjuk) nyomtatott áramköri lapja. Látszik, nem sikerült megfelelően "tükörbe" rajzolni (a forrasztási oldal felől kell az alkatrész lábszámozást nézni, különben semmi nem lesz a helyén) így ezt nem tudtam használni, ellenben csináltam belőle sablont. :-) A bal oldali NYÁK lett az AMIGA PS/2 egér adapter prototípus Rev 1.1. változata. Miután beforrasztottam az alkatrészeket, kipróbáltam a kész adaptert (működik), a réz vezetékeket befuttattam ónnal (a korrózió elleni védelem témája). Legközelebb veszek kémiai ónozót (azt sem kaptam, azt is megvettétek) és kipróbálom azt is. Ha az beválik, akkor nem kell ónszívó harisnyával (kiforrasztó szalag) a felhordott fölösleges önt lemelegítenem.

004 PS2 USB adapter forr kicsi.jpg

Az elkészült illesztő most nagyjából gyufás-skatulya méretűre zsugorodott (a breadboard-on 10x15cm-es volt), de SMD alkatrészekkel és két oldalas panelra készíthető ennél kisebb változat is (már elkezdtem tervezni, további technológiai fogások kipróbálása folyamatban). A galériában találtok pár képet, többek között a NYÁK tervet is (nem fért el minden egy oldalon, ócska filccel meg pláne, ezért a C1 kondenzátort külön kábellel kötöttem be, persze biztosan van elegánsabb megoldás is).
Alaktrész lista:
- PIC16F84A
- DIP18 lemezes foglalat
- tördelhető tüskesor
- DSUB9 csatlakozó
- USB csatlakozó
- R1,R2 - 10K
- R3 - 4K7
- C1 - 27pF
- C2 - 100nF

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr475736001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása