majdnem minden ami ReTRo

Didaktik Beta - 3. rész - videó jelek és a hang

2013/04/02. - írta: Сергей

...pár halvány említést találtam arról, hogy a videó kimeneti jele valamilyen alacsonyabbra igazított fényerejű monokróm jel, amit a megjelenítőnek átalakított Junoszty TV-hez optimalizáltak. Ellentétben a PMD-85-3-al itt nincs nevesített videó kiment csatlakozó (azon ráadásul több is van). Végül aztán beazonosítottam a Napájanie (Tápegység) csatlakozón a videó kimenetet és kipróbáltam összesen három fajta videó illesztést. Többek között azt is, hogy hogyan lehet a gép megbontása és az alaplap módosítása nélkül kompozit videó jelet és hangot kinyerni. Írok erről részletesebben, hogy hogyan jutottam el idáig és milyen lehetőségek közül választhat az, aki megjelenítésre szeretnénk bírni a Beta-ját...

Kompozit videó jel az alaplapról:
Jobb híján a próbálkozásos módszerrel kezdtem neki a feladatnak. Vagyis feltekertem a fényerőt és a kontrasztot és a monitor hátuljába dugtam egy szabvány RCA kábelt, amivel a szabványos kompozit videó jelet szoktuk a monitorra kötni. Először a Napájanie csatlakozón lévő két ismeretlen lábat kötöttem közvetlen monitorra, nem láttam semmit (a videó jel gyenge, a másik meg a hang, azt bajosan láthattam volna). A csatlakozó forrasztási pontjától kiindulva visszafelé kezdtem keresgélni a lapon. Ha rápillantunk a megvalósult kapcsolásra, akkor láthatjuk, hogy két jel van egy-egy kerámia kondenzátoron átvezetve az UCY7404N IC felett-mellett és ha jól értem egy-egy diódával vannak egyesítve. A sejtésem szerint a két dióda célja, hogy a két jel ne hasson vissza egymásra, tehát az áram csak egy irányba folyhasson. A két diódát kikerülve megtaláltam egy elég erős videó jelet (látszódtak a feliratok), ami lefelé futott a képernyőn. Ebből arra következtettem, hogy ez még nem a kompozit jel, plusz szinkronjelnek is kell lennie valahol. Ehhez készítenem kellett egy másik kábelt (három drótot magába foglaló kellett). Az RCA csatlakozó esetén beszélhetünk belső jelvezetékről és külső földelésről. Tehát két zsinórt kötöttem a jelvezetékre és egyet a külső földre. A képen az látszik, hogy a földet közvetlen a tápegység csatlakozó földjére kötöttem be, a másik vezetéket a kompozit jelre. A harmadikkal pedig keresgéltem a szinkron jelet (működés közben, ha lehet ne okozzunk vele rövidzárlatot, az a gép halálához vezethet), valamivel lejjebb meg is találtam. Az eredmény látszik a fotón, a kép közepe szép, a legfelső sor összetörik, az alatta lévő pedig jobbra dől.

Beta alaplapi videó.jpg
Composit signal2.jpg

Aki esetlen életkora miatt nem tudná, hogy a DIDAKTIK hogyan ír ki nekem ilyet? Annak kedvéért elmondom, hogy kizárólag a saját fejlesztésű, rendkívül bonyolult (öt soros) BASIC programom teszi képessé erre! ;-)
Közre adom a forráskódot, hihetetlen tudás birtokába jut az olvasó ezzel:
10 PRINT "2013 MARCIUS 26"
20 PRINT "DIDAKTIK BETA"
30 PRINT "COMPOSIT VIDEO TEST!"
40 PRINT "==================="
50 GOTO 10
RUN <END OF LINE>
;-)

Kompozit videó jel az UCY7404 IC-ről:
Nem voltam az eredménnyel megelégedve, így elkezdtem a jellel kísérletezni. Megpróbáltam közvetlen a UCY7404N TTL-ről kinyerni a jeleket, hátha így jobb eredményt kapok? A kép minden esetben tartalmazta a fent említett torzítást, így előszedtem az ellenállásokat. 120Ohm, 470Ohm, 560Ohm, 1kOhm és 2,2Ohm értékekkel próbáltam ki a videó jelet. A relatíve jó, picit torzító kompozit videó jelet az alábbi módon tudtam előállítani:

DIDAKTIK BETA Composit.jpg

Szóval, ha nem teljesen stimmel a kompozit videó jel, akkor igazából nincs sok értelme a gépet szétszedve módosítani a gyári állapotot... Valószínűleg a ZX Spectrum 48K Videó kimenettel kapcsolatban ismertetett kapcsoláshoz hasonlót kéne rá kitalálni. Egyszer majd elszórakozom vele, de a tudásom ehhez jelenleg kevés... haladjunk tovább. :-)

RGB videó megjelenítés:

A következő az volt, hogy készítettem egy RGB kábelt, ami egy DSUB9-es csatlakozóból és hét darab zsinórból állt. Egészt pontosan az RGB vezérlést, a földet és próbának a VSYNC, HSYNC, CSYNC jeleknek megfelelő tüskéket forrasztottam egy-egy kábelre. A gyanútlan olvasó felteheti a kérdést, hogy ezt hogyan lehet zárlat nélkül kipróbálni? :-) Úgy, hogy egy lemezes DIP14 foglalatot forrasztottam a UCY7404N-re, a madzagok végére pedig precíziós foglalat lábai kerültek. Ezzel a módszerrel nyugodtan, zárlat mentesen és az elmozdulás veszélye nélkül dugdoshattam a kipróbálni szándékozott jelek drótjait az IC-n lévő foglalatba. Ezzel több gondom is akadt. Az első gond az volt, hogy nem találtam három azonos erősségű RGB vezérlő jelet. Tehát ezzel módosító kapcsolás nélkül is megépíthető egy "ál-színes" Beta megjelenítés. Mindenki az ízlésének megfelelő színű ágyút köti az erősebb jelre (3-as pin) és a többit a gyengébbre (4-es pin). Így lehet a DIDAKTIK Beta fekete alapon kék, zöld, sárga, vagy ezek egyszerű keveréke. Én maradtam a monokróm megjelenítésnél, az RGB madzagokat ugyan arra a lábra kötöttem be (az eredmény a szokásos fekete alapon szürke két színben). A másik gond, hogy normális CSYNC jelet sem találtam, a kompozitnál említett torzulás továbbra is megvolt. Tökéletes megoldást végül is a külön HSYNC - VSYNC jel bekötése adta. Itt nem volt szükségem semmilyen plusz alkatrész beiktatására, egyszerűen ráforrasztottam az IC tokra a megfelelő vezetékeket, ez elégnek bizonyult. Az RGB módosítást meghagytam a gépemnél, mert az eredmény tényleg jó (nagyon enyhez dőlés van a kép felső szélén), szépen kivezettem hátul a vezetéket és egy DSUB9 csatlakozóhoz kitalált tokot rátettem a végére.

DIDAKTIK BETA RGB külön SYNC.jpg


Szétszedés nélküli videó jel kinyerése:

A videó jelek tárgyalásának végére hagytam a szétszedés és alaplap módosítás nélküli videó jel kinyerést. Itt tényleg nagyon egyszerű dolgunk van. Amikor elkészítjük a tápcsatlakozót, akkor a Napájanie csatlakozó kiosztásán jelölt 2-es lábnak megfelelő tüskére ráforrasztunk egy 470Ohm értékű ellenállást (és húzunk rá zsugorcsövet, a jóképű zárlatok elkerülése érdekében!) és ezt kötjük be az RCA csatlakozónk belső jelvezetékére, a külső földelést pedig rákötjük a bejövő földünkre. Az eredmény nem rózsás, sőt kifejezetten vacak az RGB-hez képest. Ha lesz még kedvem vele szórakozni, akkor megpróbálom finomítani valahogy (fentebb említettem, hogy ehhez kevésnek érzem magam, előkerülhetne valami szaki, aki ezt érti)...

Hangoljuk be a Beta-t:
Itt sincs túl bonyolult dolgunk, vegyünk egy saját gerjesztésű 5V feszültségre méretezett zümmert kb. 200Ft-ért (más néven buzzer vagy piezo hangsugárzó, kinek hogyan tetszik). Nem kell erősebb (12V-os pl) ez is úgy üvölt, mint a sakál... Le kellett ragasztanom a közepét egy arra alkalmas műszerdoboz lábbal. ;-) A negatív pólusát (vezetékelt kivitelnél a fekete zsinór) forrasszuk be a Napájanie csatlakozó külső részén található hangra, a pozitív pólust (piros vezetéket) pedig az 5V-re. A gép minden eseményhez hangot rendel, már is "élvezhetjük".

Ha valakinek van még ötlete az itt leírt képpel, vagy a hanggal kapcsolatban, az ne kíméljen! Elérhető vagyok a facebook csoportunkban, vagy kommentben. :-D
Folytatása következik a működéssel, azért mert nagyon tetszik. :-) Találtam hozzá frankó tape fájlokat, játékok, felhasználói programok, úgyhogy kéne készítenem hozzá PC hang kábelt, hátha...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr855187564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása