majdnem minden ami ReTRo

ATARI ST 1040 - 3. rész - videó jel nyűgök

2013/03/10. - írta: Сергей

... tulajdonképpen nem sok nyűgöm volt a videó jellel ;-)  kivéve persze a speciális 13 pin-es DIN csatlakozót, ami nem kapható itthon. Nem vagyok szívbajos, vettem egy bontott kábelt az ebay.de-en (volt vagy 5 euró postával együtt). Amikor megérkezett és szétszedtem, rájöttem, hogy megfelelő krimpelő-fogó nélkül nem tudok ezzel a csatlakozóval zárlat mentes RGB kábelt gyártani... Akkor hogyan lesz az ATARI ST a kedvenc RGB monitoromra drótozva? ;-) Igen, pontosan, drótozva lesz ...

Az egyik alaplapom egy 1040FM géphez tartozik, tehát a RF Modulátor gyárilag be van építve (elígértem másnak, azt nem fogom berhelni). Mondanám, hogy a modulátor jó dolog, de tudjuk, hogy a TV modulált jel csapnivaló minőségű. A másik alaplapom viszont 1040F, tehát erről komplett ki lett hagyva ez az elektronika. Kezdhetnénk rajta moralizálni, hogy gyári állapotú gépbe beletúrni? Az állapotokról annyit (tettem fel a galériába pár képet), hogy a gyárilag beszerelt printer port ferdére sikerült. Az előző tulajdonos (valószínűleg Németországi lomizásból származó gép, tehát nem felderíthető) kiszedte a két gyári ROM-ot, befoglalatozta a lapot és 6 darab 32Kb-os M27C256B EPROM-al tömte meg. Ennek örömére fogtam és kiforrasztottam a 68000 CPU-t, mert zavar, hogy fixen van forrasztva a lapra (kiváló ATARI turbókártyák vannak) és az is kapott egy foglalatot. Na szóval nem szerettem volna a videó csatlakozó aljára fixen kábeleket forrasztani. Találtam az RF modulátor és a Shifter árnyékoló doboza között egy J13 jelölésű 10 pinből álló tüskesor helyet. Leírást persze nem találtam róla a neten, a séma rajzot is átbogarásztam, ott sem volt róla szó. Elkezdtem méregetni a számomra érdekes jeleket, íme:

1040 alaplapi tüskesor kicsi.jpg

A furcsa színű betűk jelentése 1 - Red, 2- Green, 3 - Blue, 4 - VSync, 5 - HSync és 9 - audió kimenet. Rácsobbantam, hogy ha egy audió kimenet van, akkor ezek szerint a hang jó esetben (némi trükkel) is álsztereó tudna lenni, mindegy, ki nem javítom az előző cikket (gépkönyvem nincs hozzá, a neten fellelhető források minősége pedig olyan, amilyen)... :-) 
Szóval fogtam egy 9pin DSUB csatlakozót és kivágtam a lukat számára a hátlapon (1-2 millimétert csúsztam meg, a vízszinteshez képest, a gyári printer port mondjuk 4-et), majd a megfelelő helyre forrasztott dórtok végre feltettem egy csatlakozó sort, így a kapcsolat bontható (ha ki akarom venni az alaplapot, akkor ne kelljen újra forrasztanom). Ami még fontos "fogjunk" az alaplapon egy GND (föld) pontot és azt is kössük be a helyére, különben nem kapunk értékelhető képet. Most eltekintek attól, hogy a konkrét bekötést lerajzoljam, az előző pár videó jelekkel foglalkozó cikkben elkészített RGB illesztések hajszálra ugyan ilyenek, mint ez a mostani. A módosításokat meg lehet tekinteni a galériában. :-)

A folytatásban (nem most lesz) az ATARI - PC adatcserével fogok egy kicsit foglalkozni...

Címkék: ATARI ATARI1040
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr295126516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása