majdnem minden ami ReTRo

ATARI 800 XL első rész

2012/12/04. - írta: Сергей

... menjünk vissza a 70'es évek végére... Az ATARI cég (USA), amely az évtized elejétől játéktermi automatákra és konzol gépekre szakosodott, 1979-ben megjelentette a home computer kategóriás masináit, az ATARI 400-at és az ATARI 800-at. Négy évvel később, az előző modellek továbbfejlesztésenként kezdték el gyártani az XL szériát (1200XL, 600XL, 800XL, majd 1400XL stb.). Ahogy az akkori hazai árakat elnéztem, jóval olcsóbban lehetett hozzá jutni, mint a hasonló képességekkel bíró Commodore 64 (szintén 1982-től). Emlékeim szerint az ATARI itthon nem volt túlzottan népszerű típus. Egyetlen ismerősömnek sem volt ilyen gépe, emiatt anno nem találkoztam vele. A számítógéppel foglalkozó újságokban viszont még kisebb felületet birtokolt, mint például a kedvenc 8-bit-es gépem, az Enterprise 128.
Ez itt az "eredeti", anno még hiányos billentyűzetű darab:

ATARI 800XL kis.jpg


Jó pár éve kaptam egyet ajándékba, egy hackolt kábellel PC táp 5V-jére dugva egy darabig üzemelt is. TV-re hangolva nem adott színhelyes képet, akkor még nem "gyanakodtam" semmire. A gépezet bekapcsolás után ütemes sercegő hangot produkál, egészen hasonlót, mint a Wizard Of Wor-ban a szörnyek. ;-) A bootolási folyamat végén (3-4 másodperc) READY felirat jelenik meg a képernyőn és alatta egy villogó kurzor. Ha bármely billentyűt leütjük, akkor korrekt visszajelző hangot kapunk. Semmilyen periféria nem volt hozzá, úgyhogy megelégedtem a "szokásos" BASIC program kipróbálásával. Ezt a programot tetszőleges nyelvterületre gyártott BASIC-el rendelkező gépen nyugodt szívvel ki lehet próbálni, a "kívánt" eredményt hozza! ;-)
10 PRINT " ReTRo TAUTA"
20 GOTO 10
RUN
Eltettem a dobozba... Pár évvel később, amikor ismét kipróbáltam, meg se nyikkant, pontosabban furcsa színes csíkok (RAM hiba?) ugrálnak a képernyőn. Ezzel a húzásával felettébb felbosszantott, ezért szétszedtem. Találtam az alaplapon két púpos, kifolyt kondenzátort, azokat kicseréltem, de nem javult a helyzet. Se logikai analizátorom, se oszcilloszkópom... Ekkor kezdtem el vadászni (nem túl intenzíven) másik ATARI 800 XL-re, amihez van tápegység, magnó, vagy floppy meghajtó és hasonló finomságok. Az elmúlt pár évben néhány "szembe jött" árverési oldalakon, de valami mindig hiányzott ahhoz, hogy megnyomjam a licit gombot. Szokták volt mondani, hogy ... nem eshet örökké... így végül sikerült egy viszonylag komplett szettet megvennem. Megérkezett, egy nem kicsi, de legalább nagy méretű csomagban. Én örültem neki, a postás kevésbé, meg is kérdezte, hogy ez már megint mi a fene... Összeraktam, kipróbáltam, leesett az állam és utána még jobban örültem! Most már értem, hogy az ATARI-nak miért van a németeknél és a lengyeleknél komoly kultusza, ez a 8-bit-es gép zseniális! A hangja és a grafikája nem semmi 8 bit-es létére (na jó, az örökös kedvencet az Enterprise 128-at nem veri, de a Spectrum 48K - Commodore 64 duót úgy érzem igen). :-) Ki nem kutatom az okát, hogy miért nem lett olyan népszerű, mint a SP48k vagy a C=64... mondjuk ezt a kérdést az EP128 esetében is feltettem magamnak.

Nézzük meg mi van a gép belsejében! @ 1.79 MHz (NTSC), vagy @ 1.77 MHz (PAL) órajelen ketyegő MOS Technology 6502B processzor, 64 Kb RAM, alaplap változattól függően négy, illetve öt custom chip, MMU, 24 Kb ROM (OS ROM és BASIC ROM). Bővítési lehetőségei a kártya csatlakozó, a párhuzamos busz csatlakozó, két joystick port, audió-videó kimenet és a SIO (Serial Input/Output) periféria csatlakozó. 320×192 maximális felbontású képernyőt és 256 színt tud egyszerre megjeleníteni, mono a hangja (4 független csatornát használ). Billentyűzete 57  gombos, mellette az alábbi programozható funkció billentyűket találjuk RESET (soft reszet funkció) OPTION (beléphetünk vele pl. az ön-teszt képernyőre) SELECT (szoftvereken belül választás funkciót valósít meg) START (a kiválasztott opciót aktivizálja) HELP (segítség kérés, már ahol van). Szembesültem azzal a furcsasággal, hogy az alaplap három változatban létezik. NTSC az Észak-Amerikai, PAL az európai és SECAM pedig a francia piacra készült. Az első ATARI 800 XL-em pont francia változatú, hogy miért, ez valószínűleg már nem fog kiderülni (kaptam, nem kideríthető, hogy milyen utat járt be)...
A custom chipek bővebben:
GTIA (Graphic Television Interface Adaptor) a PAL és NTSC változatban, FGTIA - GTIA chip SECAM változata.
Freddie - memória cím multiplexer, csak a SECAM változaton található meg.
ANTIC (Alphanumeric Television Interface Controller) - 2D grafikai mikroprocesszor, a megjelenítésért felelős.
Sally - 6502B CPU
PIA - joystick vezérlő
Pokey (POtentiometer" and "KEYboard) billentyűzet, hang és soros kommunikációért felelős chip.
SECAM alaplap (katt nagyban):

01 alaplap f kis.jpg

Bemutatkozásnak ennyi elég lesz, folytatása következik hamarosan...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr724943843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása