majdnem minden ami ReTRo

AMIGA 500 turbókártyák 3.rész - Supra28

2012/06/06. - írta: Сергей

A tesztben most másodikként részt vevő B52 Rock Lobster turbó a Supra Turbo 28. Nem kell megijedni, az összes hardver nem az enyém, ellenben sok jó fej AMIGA-st ismerek és jó párat kértem kipróbálásra ehhez a cikksorozathoz (pontosabban a cikk eredeti változatához).... Az amerikai Supra cég készítette el és hozta forgalomba ezt a kiegészítőt 1993-ban. Két változatban volt kapható. Az 500-asnál a gépünk expansion port-jára csatlakozva használható (ezt próbáltam ki), a 2000-es változat pedig a CPU slot-ba illesztve működik. Legfőbb erénye, hogy egy 28MHz-en meghajtott 68000-es CPU-t kínál számunkra használatra. Szerencsére nem „zárkózik el” a további bővítés lehetőségétől, ezért pl. egy külső HDD, vagy külső fast ram bővítő és a gépünk közé könnyedén beiktatható. A burkolata nagyon jópofa, mintha folytatódna az AMIGA-nk. Szerencsére ehhez a kártyához nem kaptam, így legalább nem kellett szétszednem. ;-)

Lusta vagyok feliratozni a képet: balról jobbra 28MHz-es smd rezgő, foglalatban három db vezérlő logika, valószínűleg két buszmeghajtó IC, a 68000 CPU és végül a két cache memória IC látható (de erre nem teszem a nyakam):
Subpra28_1.jpg
Subpra28_2.jpg


Érdekes, hogy technikai megoldásként nem az alaplapi órajelet négyszerezik fel, hanem önálló rezgőt kapott. :-) Ezt a megoldást én is kipróbáltam az Accel14-en, egy 14.3 MHz-s kvarccal, de nem jártam sikerrel. A 28MHz-es 68000 processzor egy AMIGA 500 viszonylatában elég harapós darabnak számít, nagy hibája, hogy fast ram bővítést nem tartalmaz. Erre az előző cikkben már érintőlegese kitértem, az AMIGA, illetve a turbókártyánk valódi sebessége fast memória jelenlétében mutatkozik meg.  Van rajta viszont 16 Kb statikus ram, amit cache-nek használ, sajnos külön szoftverrel lehet működésre bírni. A teljes kompatibilitás érdekében vissza lehet lassítani a futását az alaplapi 7MHz-re. Futtattam rajta pár demót, akad jócskán olyan, ami nem díjazta a gyorsítási kísérletemet. Floppyról is kipróbáltam a gyári szoftverét és fel is telepítettem vinyóra, a sysinfoban mért értékek közötti különbséget a HDD vezérlőmön található 16-bit-es fast ram bővítőm okozta, nem a 16 Kb cache használat. A WHDLoad CPU igénye szempontjából nem a legjobb választás, de az Accel14-nél egy árnyalattal gyorsabb. Akinek van ilyen kártyája, az örüljön neki, hiszen ez is több mint a gyári érték!

sysinfo supra28.jpg

A sysinfo szerint:
- Számított sebessége: 18,6 MHz (fast ram mellett 21,50 MHz)
- Dhrystones 602 (fast ram mellett 834)
- CPU Mips 0,62 (fast ram mellett 0,87)
- FPU MFlops N/A
- Chip sebesség AMIGA 600-hoz képest 1,09 (fast ram mellett 1,33)

Szolgálati közlemény:
Idő hiányában a következő poszt valószínűleg jövő hét elején lesz, egy egyszerű 68020-as turbóval folytatom a tesztet. Persze ha elég sok komment érkezik, akkor szakítok a blogomra is időt! ;-)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr564563482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása