majdnem minden ami ReTRo

Roctec - RocHard 500 IDE HDD

2012/04/16. - írta: Сергей

... na szóval, ami nekem a 90-es évek közepén a B52 Rock Lobster-ből nagyon hiányzott, az a HDD vezérlő volt. :-) Akkor még nem volt WHDLoad, vagy nem tudtam róla, de nagyon sok cuccot tároltam floppy lemezeken (MOD zenéket, képeket, olyat is ami ray trace és én készítettem, manapság már vállalhatatlanok, egy-két kezdetleges irományomat, szerencsére nem találom őket). Egyre több játék jött ki sok-sok floppy lemezt elfoglalva, amiknek az állandó cserélgetése az agyamra ment, de tartalmazott HD installációs lehetőséget. Úgyhogy anno, minden hibájával együtt is, nagyon jó lett volna nekem egy ilyen merevlemez vezérlő! Azért nem vettem, mert a kezdetek kezdetén (pl. 1992-1993-ban) egészen hasonló borsos ára volt, mint magának az alapgépnek. :-) Úgyhogy maradt a beépített floppy meghajtó, nevezett DF0: és azt nyüstöltem vég nélkül...

Amikor sok év műkedvelő használat (1) után ismét komolyabban (2) beizzítottam a két doboz alján pihenő AMIGA gépemet (A600 és A1200), akkor rám tört a vágy... Először egy AMIGA 500-ast szereztem be (az enyém sajnos az évek során elkallódott, de remélem előbb-utóbb megkerül), majd a vaterán rögtön meg is vettem hozzá egy HDD vezérlőt, pont a címben említett Roctec - RocHard 500-at. Természetesen ahogy az nálam "lenni szokott", ismeretlen működésű kiegészítőt vettem, hogy szét lehessen szedni (működő nem volt amúgy sem). ;-) Nem indult el elsőre, nézzük is meg, hogy mi van benne (cirka három éves fotók, nem piszkál a képminőség miatt, lusta vagyok újra kattintani őket):

Balról jobbra, 8db 30pines 1Mb-s SIMM ram, 2db autoboot EPROM, 1db üres PLCC foglalat, 2db IDE és 1db SCSI csatlakozó:
Rochard alaplap01.jpg
A nyomtatott áramköri lap alja gyárilag van kihuzalozva.
Rochard alaplap02.jpg


Végül aztán abban maradtunk a HD vezérlő kártyával, hogy valószínűleg kontakthiba miatt nem szeretett volna működni, bár a benne lévő 500 Mb-os merevlemez is meglehetősen csapágyas. Mindjárt fel is bukkant a kiegészítőnek két hibája (lesz még). Az egyik, hogy csak a saját gyári installáló lemezével lehet alá bűvölni vincsesztert. :-P Ebből következően semmilyen más vezérlőn elkészített HDD-vel nem kompatibilis. :-) Fájlcsere tehát egyenlőre nuku... A másik hiba, hogy az expansion portot "lezárja", tehát mindenképpen ez az eszköz kerül a "végre", egyéb dolgokat csak elé lehet pakolni. :-)
Azt még érdemes tudni, hogy AMIGA 500-on a HD boot csak KickStart 1.3-as ROM-tól (és a fölött) működik. Ez a kártya működik KS 1.2-es gépeken is, csak ott a boot-olást floppyról kell elvégezni. Közre adom a hátán lévő DIP kapcsolók korrekt beállítását 1.3 és a fölötti KS ROM-hoz.

KS 1.3 autoboot:
DIP 13hoz.jpg


A felhasználói leírásban említett opcionális SCSI KIT-et égen földön nem találtam... Úgyhogy végül is abban maradtam magammal, hogy az AMIGA Hardwer Database-en közzétett fotónak hiszek. A SCSI KIT tehát nem más, mint egy NCR 53C400 SCSI vezérlő chip, amit az üres PLCC foglalatba kell pattintani. Jut eszembe, pár éve bontottam ki egyet egy PC ISA SCSI vezérlőkártyáról és itt figyel az IC-s dobozomban... Lassan ezt is ki kéne próbálni. Amúgy az IDE felületű HDD megléte ösztönzi az embert a tunyaságra, hiszen az is iszonyú kényelmes. Sok megás átviteli sebességet meg eleve nem is várok tőle. Nem mellesleg a szétszedett külső SCSI CD-ROM tornyot is össze kéne rakni hozzá, ha már próba, akkor legyen kövér...

Itt az összeállított konfiguráció, 62cm folyamatos AMIGA (a jobb oldalon figyelő piros LED senkit ne tévesszen meg, kicseréltem a KS ROM-ot 1.3-ra):
konfig2.jpg

Előnye még a minden alól látszódó autoconfig-os fast RAM (amúgy ez csak kamu fast RAM, mert csak 16bit-es és nem 32, szóval gatya szaggató sebesség nem várható tőle), ami egy jumper segítségével  beállítható 2, 4 és 8Mb-ra. Ismételt hátrány, hogy a memória címtartomány minden más eszköz hasonló címtartományával hajlamos össze akadni (pl. az MTec 68020i valódi 32bit-es memóriájával). Persze ilyenkor sem kell a memóriát nélkülöznünk, egyszerűen vissza kell kapcsolni 4Mb-re és ezzel megszűnik az ütközés. Ennek mellékhatása, hogy 9Mb-nál több RAM-ot egyszerűen nem tudtam a gépemre varázsolni! :-)

Azért ez is elég tekintélyt parancsoló:
fast ram.jpg

(Szerk. tegnap már fáradt voltam, ma folytatom...) További kellemetlen tulajdonsága, hogy semmi mással nem kompatibilis (tehát nem szabvány AMIGA) tápja van. Fél óra használat után már jelentős melegedés tapasztalható. Az IDE felületű HDD-kről érdemes tudni, hogy a fém házra adják le a hőt, itt viszont csak egy műanyag doboz áll rendelkezésre. Sajnos a gyári ventilátor elkallódott (nem nálam), így kénytelen voltam én faragni bele egyet, hűtéssel elég jól használható. Szintén elfelejtettem említeni, hogy a hátulján megtalálható a szokásos három állású kapcsoló (0 - HDD és RAM OFF, 1 - HDD OFF, 2 - HDD és RAM ON) a kompatibilitás érdekében.  (Szerk. vége)
Összességébe véve elég ütőképes darab! Ez a HD vezérlő vett részt a lemez GURU-ban hamarosan megjelenő "kis turbókártya tesztben" és a kedvenc játékomat (pl. Black Crypt) is erről tolom. :-) Folytatása fog következni, megpróbálom CF2IDE adapter és CF kártya segítségével modernizálni ezt a ketyerét,  a SCSI vezérlő chip is kipróbálásra vár...

1) Vagyis félévente előszedtem őket, rábuheráltam a TV-re és egy ültő helyemben megnéztem vagy 200 lemeznyi demót.
2) A komolyabban beizzít szó a HDD lehetőséget és lehetőleg a fast RAM bővítést jelenti nálam, legalább...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr714455629

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása