majdnem minden ami ReTRo

ZX Spectrum 48K javítás 1.0

2012/04/03. - írta: Сергей

... kifejezetten 4116 és TMS4532 RAM IC-k kellenének egy marékkal,  javításához... Vettem is nagy boldogan egy alkatrész állapotúnak hirdetett hibás és viharvert ZX Spectrum 48K-t, hátha szerencsém lesz (persze, hogy nem lett, illetve ez nézőpont kérdése, hogy mit tekintünk annak) és nem állok neki javítani! Ma szabadságon voltam, mekkora mázli, hogy pont ma érkezett meg a masina is! :-) Gondoltam mielőtt elteszem a dobozba, azért megnézem, hogy mi van benne / vele pontosan...

Hű de koszos vagy te szerencsétlen... (nem tudom a fotó mennyire adja vissza, szobafestésből származó pöttyöket, igazi élő retket a billentyűzet gombjain és port)
ZX48K hibás.jpg
Az alaplap nem kicsit poros, de legalább nagyon...
Issue3B.jpg
Ezen szerintem jobban látszik, a fekete műanyag ház alja nem a vakutól lett szürke, ahol hozzáértem, na ott sötétebb...
ZX48K hibás01.jpg

Ha felületesen körülnézünk a gép belsejében, akkor egyből látszik, hogy mi lehet itt a "hiba"... a felső 32Kb RAM részen 2db foglalat látható a RAM IC helyett, a billentyűzet fólia csatlakozók nem a gyáriak (maszek) és hiányzik a 7805-ös feszültség szabályzó. Így nehezen várhatjuk el tőle, hogy működjön... :-) Volt egy olyan érzésem, hogy az Issue 3B alaplap ideiglenes élesztése nem fog tovább tartani 3 percnél (ennyit a komoly kihívásokról) és neki is álltam... A műanyag alkatrészek mentek a mosogatóba (konkrétan elmostam őket mosogatószerrel), a lapot portalanítottam egy ecsettel az erkélyen (totálisan hülyének néznek a szomszédok, minden rendes ember porrongyot ráz, vagy bagózik ott! én nyomtatott áramkörökről söprögetem le átszellemülten a port). Majd bekapcsoltam a forrasztópákát és beforrasztottam egy új 7805-öt, felszereltem rá a "picike" alumínium hűtőbordát. Ennyi szerintem bővel elég ahhoz, hogy ami akar, az elinduljon. ;-)

Még portalanítás előtt...
7805 helye.jpg
Portalanítás és forrasztás után...
7805 beforrasztva.jpg


Ezt követően áram alá helyeztem a gépet és hallgatóztam. :-) Hm, a belső tápegység (TR4 és TR5) fület gyönyörködtetően kezdett el ciripelni (egész pontosan a TR4 felelős ezért a jelenségért), a 7805 és az ULA kicsit lassan kezdett el melegedni ezért (de csak is ezért) mértem a feszültséget multiméterrel itt-ott (minden a helyén) és már ment is a monitorra az RF kimenet képe.

Hoppáré Zimi, mi van ott? :-) Hát kis barátom te sem leszel szétbontva alkatrésznek...
copyright.jpg
Akkor talán dugjunk egy billentyűzetet a lapra... Upsz, hát kérem ez nem semmi. Ezt 30 év után, a makulátlan állapotú ZX48K-m sem tudja produkálni a kedvemért! :-)
karakterek.jpg


Na de mi lehet a felső 32Kb RAM-mmal (már azon kívül, hogy két IC ki lett véve és foglalat van helyette)? :-)
Egyenlőre kérdezzük le, hogy mennyi az annyi (mennyi RAM-ot lát a gép)...

PRINT PEEK 23732 + 256* PEEK 23733 (nincs utána "L", az a kurzor)
ram lekérdez.jpg


Erről a kis utasításról azt tudjuk, hogy különböző RAM méretnél eltérő eredményt ad vissza:

  • 16Kb - 32767
  • 32Kb - 49151
  • 48Kb - 65535
Mennyi RAM van a gépben, a 2db IC nélkül?
32767.jpg
Helyes a válasz, 16Kb! :-)
Mit mond ez az utasítás egy teljesen más, tökéletes állapotú 48K-ra?
65535.jpg
Korrekt, 48Kb! :-)
Tehát mi történik, ha én most ide beteszek 2db RAM IC-t a foglalatba?
32768.jpg
Na hát erre nem számítottam... :-(

Ekkor jött el az a pont, amikor a gépet összeraktam, összecsavaroztam és feltettem a polcra, mint egy jól működő ZX Spectrum 16Kb-os számítógépet. :-) Na de miért?

Azért mert számomra nem egyszerű a válasz... ilyen eredmény például akkor jöhet ki ha a felső 32Kb-ért felelős címdekóder működik, de valamelyik RAM IC hibás, vagy akkor ha a címdekóder működik hibásan. Mind a két hibakeresés komoly utána járást fog igényelni (amit nyilván meg fogok tenni utóbb). Hogyan tesztelhetőek le a TMS4532 RAM IC-k (nekem csak bontott van belőle, újat tudtommal kapni már nem lehet)? A dekódernek neki kellene ülnöm, és a TTL data sheet-ek, valamint az Issue 3B séma rajz alapján kirajzolgatni magamnak, hogy pontosan hogyan működik... Tegyük fel ebből tudok következtetni rá, hogy hol a hiba...

Úgyhogy visszaértem ugyan oda, ahol a Spectrum+ javítási kísérletnél elakadtam... A különböző verziószámú lapokon nyomon lehet követni a Spectrum evolúcióját, a ZX81-et és a ZX Spectrum 16K-t többé kevésbé már értem. De hogyan lesz a 16Kb-os Spectrumból 48Kb-os (jó tudom 6db TTL logikából álló címdekóder segítségével)? :-)
Erre még gyúrok egy kicsit (tehát ennyit a komoly kihívásokról)... .-P Folyt. köv.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr484361955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zozosoft 2012.04.17. 15:38:14

Jó oda a 4164 is, a fele nem lesz használva, kit érdekel :-) (Ezek 32-es IC-k amúgy is hibás 64-esekből lettek anno.) Esetleg ha mindet kicseréled, akkor építhetsz 80K-s gépet.
(4116-okat is lehet helyettesíteni 4164-el, csak a tápfesz lábakkal kavarodás van, amire ügyelni kell.)

Amúgy meg POKE, PEEK a felső RAM részbe, különböző értékekkel, és optimális esetben kiderül melyik bit hibás, melyik IC-t kell cserélni.

Сергей · http://szergely.sfblogs.net/ 2012.04.17. 20:26:14

@Zozosoft: köszi :-) már úton vannak az alkatrészek :-) hamarosan ismét neki állok :-)

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2012.05.06. 20:40:24

Most szedtem elô a gépem vagy 20 év után, de sajnos már nem megy. Szerintem ULA hibás. Csak fekete és fehér függôleges sávok vannak, a keret meg mintha épp programot töltenék.

Сергей · http://szergely.sfblogs.net/ 2012.05.06. 20:45:12

@Panther_V: üdv a blogomon :-) hát az attól függ... ha nincs púpos kondenzátor, kimérted a belső tápot és minden feszültség a helyén van, valamint kiszedted az összes foglalatos chipet és újra vissza tetted, akkor valószínűleg sajnos igen...

egy Spectrum + javítási kísérletnél írok róla bővebben, hogy pontosan mit és hol kell keresni, ha az segítség :-)
(nincs túlzott érdemi különbség a lapok között Issue 6-ig bezárólag)
süti beállítások módosítása