majdnem minden ami ReTRo

VGA vagy nem VGA, ez itt a kérdés...

2012/04/02. - írta: Сергей

Ugye például az AMIGA-nak (kivéve AMIGA 3000) nagy általánosságban RGB kimenete van, ami (PAL illetve NTSC szabványnak megfelelően), ~15,7kHz - 50Hz képfrissítést jelent. A VGA megjelenítési szabványról meg azt tudom, hogy ennek duplája, tehát ~31,5kHz frissítést jelent, 50Hz helyett pedig 60Hz-et de inkább többet... Amúgy az évek során alapvetően fel sem merült bennem ~15kHz-es videó jelet VGA monitorra kötni :-) de ennek az eredetileg AMIGA-hoz készült kapcsolásnak a nézegetése után felmerült bennem pár kérdés...

vga_hack.png
15khzvga_966.jpg


Ez nekem első ránézésre ismeretlen volt, de minden "segédeszköz" a rendelkezésemre áll hozzá (AMIGA + VGA kábel + VGA monitor + 7408 TTL IC + 100uF kondenzátor), hogy kipróbáljam. Amikor kinyomtattam a rajzot és tüzetesebben megnéztem, akkor már kezdett egyre gyanúsabbá válni. Ezt én már láttam valahol...

Hát persze, van nekem egy C= 390682-01 jelű RGB - VGA csatlakozóm, anno belenéztem és azt láttam, hogy nem csak szolgai módon be van kötve a 23pin csatlakozó a 15pin VGA-ra, hanem, rá van eresztve egy 74LS08N TTL logikára is (katt).

C390682-01.jpg
C390682-02.jpg


Ez mondjuk nem oldja meg az alapvető problémánkat (attól hogy a VSYNC és a HSYNC jel is átmegy egy-egy ÉS kapu áramkörön), miszerint a ~15kHz édeskevés a VGA monitor meghajtására (nem kell fejet fogni, megígértem, hogy ezt a konkrét kapcsolást kipróbálom "működés" közben). Különben is régóta kíváncsi voltam rá, hogy az ősrégi 17"-os Fujitsu Siemens 172E monitorom mit lép egy ilyen barátságtalan húzásra?
Íme! Szerintem nagyon jó kép lett (átnyomtam negatívba, OUT OF RANGE 15kHz - 50Hz felirat látható) :-)

out of range.jpg

Szóval nincs más hátra, be kell látni, ez ide kevés. RGB monitor, multisync VGA monitor vagy LED TV, esetleg speciálisan erre e célra tervezett kártya (úgynevezett scandoubler) használata továbbra is ajánlott. :-)

Panasz érkezett rám egy lelkes olvasótól (jó ez a blogod Szergely, csak túl sok a szakmai poszt /szakmai? de hiszen nem értek semmihez!/, visszafogtad a humort és a sztorizást is/ ;-) ennek megfelelően igyekszem majd egy kicsit változtatni a cikkek hangvételén. A blogmotor idétlen komment lehetőségei miatt csináltam a Facebook-on egy nyilvános RETRO TAUTA csoportot, lehet csatlakozni, Lájk-olni, kommentelni, fikázni, meg amit akartok... ;-)

Címkék: monitor
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr534359159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása