majdnem minden ami ReTRo

Enterprise 128 Microteam EXDOS kártya javítás 2.0

2012/03/13. - írta: Сергей

Túl sokat nem vártam ezzel az EXDOS kártyával. :-) ...idézet az előző cikkemből :-)
"Azért van az 1.0 a cikk címében, mert továbbra sincs az asztalomon 5V, így most nem fogok rádugni a kártyára egy 3,5"-os floppy meghajtót (utána kell néznem, hogy mely típusok jók hozzá). Ha pedig az eredeti 5 1/4-es floppy meghajtóját szeretném feltámasztani (ott figyel a fiókban), akkor ahhoz meg kéne keresnem azt a maszek kapcsoló üzemű tápot, amit kaptam hozzá (vagy egy utálatos PC tápot kéne ide hoznom). Ja és nem ártana készítenem egy PC-t is, amiben van egyáltalán floppy meghajtó, hogy végre fel tudjak másolni lemezre programokat, főleg a kedvenc Enterprise 128 demo-mat!!! :-) "

Mekkora bődületes marhaságot írtam?! Hát én kérek elnézést! ;-) Látszik, hogy sok éve nem mentem PC-s floppy meghajtóval rendelkező gép közelébe... Előbb-utóbb ismét megjegyzem, hogy szinte minden motorhoz kell 12V (FDD 3,5" - FDD 5 1/4 - HDD 3,5" IDE - SCSI). Na jó a 2,5" IDE és a 2,5" IDE2CF adapter nem eszik 12V-ot.

Nem tudtam megúszni, hogy ide cibáljak egy ronda PC tápot :-P na jó egy AMIGA 1200 MicroniK Torony KIT-hez való kvázi AMIGA tápot hoztam ide, az nem annyira ronda... Lássunk pár fotót arról, hogy mit működtem.

Az összeállított szörny:
Ep128_Exdos_monster.jpg


Azt írja az ENTERPRISE EXDOS Felhasználói Kézikönyv (Novotrade 1987) , hogy ki kell választani a megfelelő meghajtót a B függelék szerint!
Hm... 3,5" BASF 6162, Epson SMD100, Sony MPX-026R, Teac FD35B ... stb. na hát ezek annyira régi modellek, hogy ilyen a kanyarban sincs már, nem hogy a fiókomban! :-) Abban bízom, ami miatt egyébként a PC-t nem szeretem, hogy harminc éves szabványokat tart a mai napig, a maximális lefelé kompatibilitás érdekében... Tehát a választás találomra történt! Szerintem ez a SONY MPF520-1 3,5" 1,44Mb, bizonyára jó lehet! Ha még sem, akkor van belőle még. Szerencsére nem kellett nagyon keresgélnem, az elsőre kiválasztott meghajtót rádugtam egy ósdi floppy kábellel a kártyára és "úgy tesz", mintha működne...

Egy poros floppy lemezt vettem le a polcról, a :FORMAT <ENTER> parancs hatása
(ritka béna vagyok, se a TR0 se a WRT led-et nem sikerült elkapni):
Exdos_format.jpg


Jó, jó hogy kerreg, meg azt mondja rá, hogy kész és a szabad lemezhely 712Kb, de mihez kezdek ezzel a lemezzel egy PC-ben? Némi közelharc után ráerőszakoltam az egyik relatíve új PC-re (nem az enyém) egy másik hasonló floppy meghajtót. Megpróbáltam felmásolni pár dolgok az előzőleg ENTERPRISE EXDOS 1.0 alatt 720Kb-osra formázott lemezre. Mosolyogtató volt, hogy a PC minden erőlködés nélkül vette ezt az akadályt, :-) de hogy aztán mi lesz ebből ENTERPRISE 128 (pontosabban ENTERPRISE 640) oldalon, az kérdéses? :-)
Poénból beírtam a Google-ba, hogy "adatcsere Enterprise 128 és PC között", "rengeteg" értékelhető találat volt erről a műveletről (szóval 0, azaz nulla, darab oldalt olvashattam el)....

Akkor szerintem nincs más hátra, mit a kész lemezt beraktam és kiadtam a :DIR <ENTER> parancsot:
Exdos_dir.jpg

Láthatóan a Megademo I-II, Enterball és TurbóRudi nevű szoftvereket másoltam be a DEMO könyvtárba, a lemez könyvtár és állomány szerkezete látszódik EXDOS alatt. Vajon be is tudom őket tölteni?

Ne higgyetek a leírásnak, jó lesz a :LOAD enter.com <ENTER> parancs is:
Enterball.jpg

Nem csaltam és nem magnóztam, az EnterBall nevű program betöltődött a lemezről és szépen fut (a többi is, csak sajnos ott a következőkben vázolt technikai probléma állt elő), ennek igazán örülök! :-) Annak már kevésbé örülök, hogy a kép is fut a monitoron. Lehet, hogy az RF modulátort kéne egy kicsit finom hangolni (nem hiszem)? Minden esetre ezzel a jelenséggel paralel a ZX Spectrum tápom (mert hogy az ENTERPRISE tápom valahova elkallódott 15 év alatt) eléggé szaglik (mint pl. az égett bakelit)... Szerintem a kettő között szoros az összefüggés (mármint a gyenge táp, ingadozó feszültség érték és a sávosan futó kép között). Ezt a terhelést szerintem nem bírja szegény, úgyhogy ennek okán most az egész ketyerét kicsit félre rakom (eredeti ENTERPRISE táp beszerzése bekerült a futó folyamatok közé).
Folytatása következik (most már tényleg valamikor)...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szergitata.blog.hu/api/trackback/id/tr534313996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása